Od lutego 2012 r. zupełnie inaczej wyglądał będzie test na prawo jazdy. Podzielony zostanie na dwie części. Część ogólna ma się składać z 20 pytań, a na udzielenie odpowiedzi na każde kandydat będzie miał 10 sekund.
– Mają one odzwierciedlać indywidualne sytuacje na drodze w formie filmów, animacji, zdjęć i rysunków – tłumaczy „Rz" Tomasz Matuszewski z warszawskiego WORD.
Druga część egzaminu to pytania specjalistyczne – inne dla każdej z kategorii praw jazdy. Tu kandydat będzie miał 30 sekund na wybór jednej z trzech odpowiedzi. Za każde z pytań obowiązywać ma punktacja w skali np. od zera do pięciu punktów. Liczba punktów będzie zależała od znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tak np. pytanie o wymagany czas obowiązkowej wymiany dokumentów będzie punktowane niżej niż pytanie o pierwszeństwo na skrzyżowaniu.
Poprawki będą też w egzaminie praktycznym. Największe (od stycznia 2013 r.) dla kandydatów na prawo jazdy kategorii A – motocykl. Tu pojawi się dużo trudniejszy plac manewrowy – będzie więcej manewrów do zaliczenia, np. omijanie przeszkody czy inne manewry szybkie i wolne. Surowszy egzamin w tym względzie wymogła na nas Unia Europejska.
Zmienić się ma także egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B. – Niewielkie odstępstwo od idealnego zaparkowania nie ma większego przełożenia na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, ale już niezatrzymanie się przed znakiem STOP czy też przejazd na czerwonym świetle nadal powinny z miejsca dyskwalifikować kandydata na prawo jazdy – wyjaśnia Andrzej Szklarski.