Rok 2024 będzie kosztowny dla kierowców

Wysokie kary za brak rejestracji auta, za nieopłacenie OC i za odholowanie samochodu – taka rzeczywistość czeka kierowców po Nowym Roku.

Aktualizacja: 29.12.2023 06:11 Publikacja: 29.12.2023 02:00

Rok 2024 będzie kosztowny dla kierowców

Foto: Adobe Stock

Od 1 stycznia 2024 r. nie wystarczy zawiadomienie o zakupie auta. Każdy nowy właściciel auta używanego będzie miał bezwzględny obowiązek jego rejestracji w terminie 30 dni od zakupu. Trzeba też będzie poinformować o zbyciu pojazdu.

Jakie kary czekają za niedopełnienie obowiązku rejestracji? Wysokie, bo 500 zł zapłaci osoba prywatna za nieprzerejestrowanie auta w terminie 30 dni od zakupu.

Czytaj więcej

Zniknie opłata ewidencyjna za rejestrację pojazdu

Dwa razy tyle, bo 1 tys. zł, kosztować będzie osobę prywatną nieprzerejestrowanie auta w ciągu 180 dni od zakupu. Przedsiębiorcy zapłacą więcej: 1 tys. zł kary przewidziano dla przedsiębiorcy zajmującego się obrotem aut za nieprzerejestrowanie pojazdu w terminie 90 dni od zakupu, a 2 tys. zł wyłoży, jeżeli nie przerejestruje pojazdu w terminie 180 dni od zakupu.

Od Nowego Roku wzrośnie też kara za brak ciągłości ubezpieczenia OC. Może wynieść niemal 9 tys. zł dla właścicieli samochodów osobowych. Wysokość kar jest powiązana z minimalnym wynagrodzeniem, a te są rewaloryzowane dwukrotnie – 1 stycznia i 1 lipca. Od 1 stycznia 2024 r. minimalne wynagrodzenie będzie wynosić 4242 zł brutto.

Najwyższe kary czekają jednak właścicieli pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej wyższej niż 3,5 tony, ciągników i autobusów. W tym przypadku najwyższa możliwa kara to trzykrotność minimalnej płacy.

Zgodnie z ustawą najwyższa opłata karna za brak polisy OC dotknie właścicieli pojazdów, którzy nie posiadali ochrony ubezpieczeniowej dłużej niż 14 dni. Osoby, które miały przerwę w ubezpieczeniu od 4 do 14 dni, zapłacą 50 proc. maksymalnej kary, a zapominalscy niemający wykupionego OC do 3 dni – 20 proc. podstawowej stawki.

Oznacza to, że dla pojazdów osobowych kara może osiągnąć 8490 zł. Od 1 stycznia za okres od 1 do 3 dni kara wynosi 1700 zł, za okres od 3 do 14 dni 4250 zł, a powyżej 14 dni 8490 zł. O powód podwyżki pytamy w Polskiej Izbie Ubezpieczeń.

– OC komunikacyjne to polisa, która chroni poszkodowanych, ale i kierowców przed skutkami finansowymi wypadku. Naprawa auta po stłuczce to kilka, kilkanaście tysięcy złotych. W tej chwili średnia szkoda z OC wynosi 9,5 tys. zł. Gdy dojdzie do wypadku i są ranni – to kilkaset tysięcy złotych, a czasami nawet więcej – wyjaśnia „Rz” Agnieszka Durska, rzecznik Polskiej Izby Ubezpieczeń. I dodaje, że średnia składka za OC komunikacyjne (po trzech kwartałach 2023 r.) to 510 zł.

Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe, wyższe stawki za odholowanie pojazdu z drogi i przetrzymanie go na specjalnym parkingu. Za samochody osobowe maksymalna opłata wzrośnie z obecnych 606 zł do 697 zł. Ostateczna decyzja w sprawie ostatecznej opłaty będzie jednak należeć do rad miast i gmin.

Podstawa prawna: zmiany z lipca 2023 r., poz. 1394; obwieszczenie MF z 2 sierpnia 2023 r., MP, poz 805.

Sądy i trybunały
Sędzia Piebiak może stracić immunitet. Oskarża go były lider KOD
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Konsumenci
Frankowicze mają nowy sposób na banki. Donoszą do prokuratury
Podatki
Ryczałtowcy chcą dzielić biznes, by obniżyć składkę zdrowotną
Praca, Emerytury i renty
Będzie dodatkowa waloryzacja emerytur i rent. Rząd odsłania karty
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Nieruchomości
Mieszkania społeczne. Koniec wyodrębniania na własność