Obecnie nie trzeba mieć wykształcenia pedagogicznego, żeby zatrudnić się jako wychowawca na koloniach czy obozach. Wystarczy mieć ukończone 18 lat, średnie wykształcenie i ukończyć kurs wychowawcy kolonijnego. Szkolenie musi obejmować program określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 stycznia 1997 roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej. To 18 godzin wykładów plus 18 godzin ćwiczeń.
Zaniepokojenie rzecznika budzi fakt, że coraz bardziej popularną formą organizowania takich kursów jest szkolenie internetowe z wykorzystaniem platformy e-learningowej. W Internecie roi się od ofert takich kursów. Kosztują 120-170 zł. Jedna z organizujących je firm obiecuje, że szkolenie obywa się wyłącznie "w domu, przy kubku gorącej kawy", inna zapewnia, że cały 36-godzinny materiał można opanować w jeden dzień, jeszcze inna wysyła certyfikat ukończenia kursu już w dniu jego rozpoczęcia. A certyfikat otwiera drogę do podjęcia pracy w charakterze wychowawcy na koloniach.
- E-kurs najczęściej polega na słuchaniu, oglądaniu i zapoznawaniu się z treścią wykładów poprzez prezentacje multimedialne. Wydaje się wątpliwym, czy kandydat na wychowawcę, który nigdy nie uczestniczył w zajęciach z dziećmi, może taką umiejętność posiąść za pośrednictwem internetu – pisze Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak do szefowej MEN Joanny Kluzik- Rostkowskiej.
Marek Michalak podkreśla, wychowawca bierze odpowiedzialność za dzieci powierzone jego opiece, dlatego rodzice muszą mieć pewność, że opiekunowie są dobrze przygotowani do swojej pracy. W ocenie RPD do nauki właściwego wywiązywania się z roli wychowawcy niezbędny jest kontakt osobisty. Tymczasem wątpliwości budzi wartość ćwiczeń prowadzonych formie e-learnigu, szczególnie tych dotyczących bezpieczeństwa zdrowia i życia uczestników wypoczynku. Poza tym e-kurs praktycznie nie pozwala zweryfikować umiejętności kursantów.
Dlatego Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do szefowej MEN o podjęcie zmian legislacyjnych, które nie tylko wyeliminują możliwość ukończenia kursu na wychowawcę kolonijnego za pośrednictwem Internetu, ale także zwiększą liczbę godzin kursu stacjonarnego. Jego zdaniem program szkolenia dla kandydatów na wychowawców kolonijnych powinien obejmować elementy psychologii rozwojowej i wychowawczej, wiedzę i umiejętności rozpoznawania indywidualnych potrzeb dziecka, metody postępowania z dziećmi niepełnosprawnymi i dziećmi przejawiającymi zaburzenia zachowania i trudności w funkcjonowaniu społecznym.