We wtorek Rada Ministrów przyjęła przepisy, które mają usprawnić funkcjonowanie systemu ochrony żeglugi i portów. A co ważniejsze, w celu rozwoju energetyki, transportu i logistyki umożliwią budowę portu do obsługi morskich farm wiatrowych.

– Dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego mamy doskonałe warunki do transformacji energetycznej, a co za tym idzie, zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Czytaj więcej

Obsługa projektu Baltic Pipe: największe wyzwania prawników

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym, np. noktowizorów czy lornetek, produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców.

Dyrektorzy urzędów morskich zyskają możliwość zarządzania testami bezzałogowych statków powietrznych. Będą też mogli efektywniej sprawować nadzór nad statkami pod kątem wymagań dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów pracy marynarzy.

Wprowadzony zostanie także obowiązkowy audyt armatora po zatrzymaniu jego dwóch statków w ciągu 24 miesięcy. Nowe rozwiązania wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Etap legislacyjny: trafi do Sejmu