Reklama

Zmiany w transporcie kolejowym: cztery rowery w każdym pociągu

Przynajmniej kilka miejsc na jednoślady będą musieli zapewnić przewoźnicy w każdym składzie kolejowym. Za ich przewóz trzeba będzie zapłacić.

Publikacja: 27.09.2022 20:36

Zmiany w transporcie kolejowym: cztery rowery w każdym pociągu

Foto: Adobe Stock

Już w przyszłe wakacje przedsiębiorstwa kolejowe będą miały obowiązek oferowania wspólnego biletu za usługi dalekobieżne i regionalne. Bilet będzie mógł też obejmować przewozy miejskie i podmiejskie – pasażer będzie musiał o tym zostać poinformowany przy zakupie. Korzystający ze wspólnego biletu będzie szczególnie chroniony w przypadku opóźnienia pociągu i utraty kolejnego połączenia. Wszystko za sprawą nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, której projekt jest obecnie na etapie konsultacji publicznych.

Nowelizacja ma m.in. na celu wdrożenie nowego unijnego rozporządzenia 2021/782. Zastępuje ono rozporządzenie 1371/2007.

Za opłatą w rozsądnej wysokości pasażerom we wszystkich rodzajach przewozów, w tym miejskich, podmiejskich oraz międzynarodowych poza Unią Europejską, od czerwca 2025 r. ma przysługiwać prawo przewozu rowerów. W każdym pociągu mają być zapewnione co najmniej cztery takie miejsca. W pociągach, w których wymagana jest rezerwacja, będzie można także zarezerwować miejsce na swój jednoślad. Jeśli pasażer dokonał takiej rezerwacji, a przewozu roweru odmówiono bez należycie uzasadnionej przyczyny, będzie mu przysługiwać prawo do zmiany trasy lub zwrotu kosztów. Przedsiębiorstwa kolejowe będą jednak mogły ograniczyć prawo pasażerów do zabierania rowerów ze względów bezpieczeństwa lub ze względów operacyjnych, w szczególności w wyniku ograniczeń dostępności miejsc w godzinach szczytu, lub gdy nie pozwalają na to warunki techniczne taboru.

Czytaj więcej

Jeden bilet na różne środki transportu. Rozwiązanie oczekiwane przez pasażerów

Przedsiębiorstwa kolejowe będą mogły również ograniczyć przewóz rowerów na podstawie ich wagi i wymiarów. Jeśli w trakcie podróży rower zostanie skradziony, przewoźnik wypłaci odszkodowanie tak jak za każdy inny utracony bagaż. Zwróci też opłatę za jego przewóz. Do tej pory przewóz rowerów nie był tak szczegółowo uregulowany.

Reklama
Reklama

Zgodnie z rozporządzeniem, nawet jeżeli przedsiębiorstwo kolejowe kwestionuje swoją odpowie- dzialność za zranienie przewożonego przez siebie pasażera, musi podjąć wszelkie rozsądne starania w celu udzielenia pomocy pasażerowi, który dochodzi odszkodowania od osób trzecich. Obecnie takiej pomocy nie muszą udzielać przewozy regionalne, miejskie i podmiejskie. Od 7 czerwca 2023 r. to się zmieni.

Nowelizacja ma chronić nie tylko pasażerów. Zgodnie z projektem zarządca kolejowej infrastruktury będzie mógł obniżyć przedsiębiorcom kolejowym opłaty za dostęp do sieci podczas stanu klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.

Etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama