4,34 zł – to koszt każdej z czterech części podręcznika do klasy I szkoły podstawowej „Nasz elementarz". 4,21 zł kosztuje każda z dziewięciu części podręcznika do klasy II szkoły podstawowej „Nasza szkoła". Natomiast 2,35 zł trzeba płacić za każdą z dziesięciu części podręcznika do klasy III szkoły podstawowej „Nasza szkoła".

Takiej kwoty zażądać może szkoła od rodziców ucznia w przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika. Pieniądze należy wpłacać na rachunek dochodów Ministerstwa Edukacji Narodowej prowadzony w NBP O/o w Warszawie, numer rachunku 59 1010 1010 0031 2822 3100 0000. W treści przelewu należy wpisać: „zwrot za podręcznik do klasy ...", podając klasę (I, II lub III), której dotyczy zwrot.

Podstawa prawna to art. 22ak ust. 3 pkt. 2 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 811). Stanowi on, że w przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika szkoła podstawowa może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I –III szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 22ad ust. 1 ustawy o systemie oświaty, określonego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i zamieszczonego na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra.

Ale uwaga, zwrot kosztu zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego zakupionego przez szkołę ze środków dotacji celowej (podręczniki do języków obcych nowożytnych dla uczniów klasy I, II i III ), stanowi dochód szkoły/jednostki samorządu terytorialnego i nie powinien być przekazywany na rachunek MEN.