Po­wsta­nie Ko­mi­sja Ba­da­nia Wy­pad­ków Mor­skich, któ­rej człon­ko­wie usta­lą oko­licz­no­ści i przy­czy­ny zda­rze­nia na mo­rzu. Nie bę­dą jed­nak wska­zy­wać, kto jest od­po­wie­dzial­ny za wy­pa­dek. Ta­kie roz­wią­za­nie prze­wi­du­je uchwa­lo­na w pią­tek przez Sejm usta­wa.

Uchwa­ły ko­mi­sji ma­ją po­słu­żyć za­po­bie­ga­niu wy­pad­kom i in­cy­den­tom mor­skim. A będzie  oceniać zda­rze­nia, w któ­rych uczest­ni­czą stat­ki pod pol­ską ban­de­rą. Zaj­mie się też ba­da­niem wy­pad­ków ob­cych jed­no­stek, o ile  doj­dzie do nich na pol­skich wo­dach.

Ko­mi­sja nie bę­dzie zaj­mo­wa­ła się wy­pad­ka­mi  mniej­szych jed­no­stek (np. jach­tów do 15 m).

W piąt­ko­wym gło­so­wa­niu po­sło­wie uchwa­li­li rów­nież no­we­li­za­cję ko­dek­su mor­skie­go, któ­ra okre­śla, że prze­woź­ni­cy po­sia­da­ją­cy stat­ki do prze­wo­zu po­nad 12 pa­sa­że­rów mu­szą mieć ubez­pie­cze­nie lub in­ne za­bez­pie­cze­nie fi­nan­so­we od­po­wie­dzial­no­ści za szko­dy na oso­bie lub w mie­niu pa­sa­że­ra.

Etap legislacyjny: ustawa trafi do Senatu