Reklama

RPP chce wprowadzenia nowego przedmiotu w szkole: wiedza o zdrowiu

Wprowadzenia przedmiotu wiedza o zdrowiu domaga się od ministra rzecznik praw pacjenta. Dziś pacjenci są zagubieni i nie wiedzą, jak się leczyć – argumentuje RPP.

Aktualizacja: 05.08.2019 11:52 Publikacja: 05.08.2019 08:42

RPP chce wprowadzenia nowego przedmiotu w szkole: wiedza o zdrowiu

Foto: AdobeStock

Polscy chorzy nie potrafią się odnaleźć w zawikłanym systemie opieki zdrowotnej – alarmuje rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, powołując się m.in. na analizę zgłoszeń spływających do jego biura.

Bezpośrednie rozmowy z pacjentami, również za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta, wskazują, że część pacjentów nie wie, jakie są zadania lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, inni natomiast po świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej udają się do szpitalnego oddziału ratunkowego – przekonuje w wystąpieniu do ministra zdrowia. I proponuje wprowadzenie nowego przedmiotu wiedza o zdrowiu, przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach.

Czytaj także: Szkoła bez kłopotu kupi płyn przeciw wszom

W ramach programu uczniowie poznawaliby nie tylko zasady zdrowego trybu życia, którego elementy zawarte są w programach biologii czy wychowania fizycznego, ale także zasady działania systemu ochrony zdrowia.

Program nauczania obejmowałby prawa i obowiązki pacjenta, podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia czy podstawową wiedzę w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym, wykłady o wybranych chorobach i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie. Uczniowie dowiedzieliby się, jak postępować w przypadku zachorowania np. na grypę, choroby krążenia, cukrzycę, alergię czy choroby zakaźne.

Reklama
Reklama

Na lekcji wiedzy o zdrowiu uczeń poznawałby i ćwiczył podstawowe zasady pierwszej pomocy, ale także dowiadywał się, jak się odżywiać, by nie dopuścić do rozwoju chorób, m.in. cukrzycy.

RPP chce, by młodzi Polacy ze szkoły dowiadywali się o zdrowych sposobach redukcji stresu, potrafili właściwie ocenić konsekwencje działań profilaktycznych i znaczenie sportu. Ważnym elementem nauczania miałaby być też nauka o szczepieniach ochronnych oraz o zalecanych badaniach niezbędnych dla danej grupy wiekowej.

Mieliby także poznać podstawowe pojęcia z obszaru prawa ochrony zdrowia, m.in.: pacjent, produkt leczniczy, suplement diety czy kosmetyk.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Dane osobowe
Kurier zgubił list z banku. NSA zdecydował, kto za to zapłaci
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama