Milionowe przyrosty przychodów nie były jednak tylko domeną firm tzw. wielkiej czwórki. Największym procentowym wzrostem przychodów (o, bagatela, 120,91 proc.) może się pochwalić Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy – Grupa ISP (o 13,3 mln zł).
Firmy doradcze zaliczą wprawdzie rok 2008 do udanych, jednak wyjście na swoje kosztowało je nieco więcej starań i zabiegów niż dotychczas. Wszystko dlatego, że bardziej wymagający stali się klienci, którzy w większym stopniu byli skłonni oszczędzać, choćby i na doradcach. Takie podejście przedsiębiorców zmusiło więc firmy doradcze do większej elastyczności przy ustalaniu cen świadczonych usług.
Przedstawiciele biznesu twardo negocjowali zarówno stawki, jak i zakres usług dostępnych im w danej cenie. Cieszyła ich zwłaszcza możliwość korzystania ze znacznie szerszego zakresu usług za tę samą, najchętniej dotychczasową cenę. Dlatego, aby utrzymać albo pozyskać klientów, doradcy musieli przygotowywać oferty pod konkretną firmę.
Wielu doradców wobec spadku liczby transakcji do obsługi musiało wręcz zmienić profil, ograniczając się np. do bieżącej obsługi firm. Standardem stały się – oferowane nawet przez małe firmy doradcze – abonamenty miesięczne, a w nich pakiety usług, w tym najbardziej charakterystyczna, zwana z języka angielskiego hotline. Gwarantuje ona przedsiębiorcy (podatnikowi) za miesięczną opłatę stały kontakt telefoniczny z firmą czy wybranym wręcz doradcą. Jedno jest pewne: w minionym roku podatne na negocjacje i skłonne do większych ustępstw wobec klientów były raczej mniejsze firmy. Duzi stawiali raczej na własną kreatywność oraz indywidualne propozycje i pomysły.
[b]Absolutną nowością są tzw. butiki podatkowe. Takim mianem rynek określił nowe, małe firmy, które w ciągu minionego roku wyrosły na rynku jak grzyby po deszczu. Charakteryzują się tym, że mają bardzo szeroki zakres usług doradztwa podatkowego.[/b] Ich powstanie wprowadziło trochę zamieszania na rynku małych firm doradczych i kancelarii, zwłaszcza tych specjalizujących się w poszczególnych dziedzinach prawa podatkowego czy obsłudze branż. Butiki podatkowe mają bowiem coś do zaoferowania każdemu, kto tylko się u nich pojawi.
[srodtytul]Ceny zweryfikowane[/srodtytul]