Reklama
Rozwiń

Jak znaleźć pracę w gabinecie dentysty?

W polskich gabinetach pracuje armia 36 tys. stomatologów, a to tylko niewielki odsetek zatrudnionych, bo rozwijająca się branża przyciąga specjalistów z innych, często odległych dziedzin

Publikacja: 23.08.2011 12:27

Praca w gabinecie dentystycznym

Praca w gabinecie dentystycznym

Foto: Duda Clinic

Rynek usług stomatologicznych rozrasta się w tempie 5,8 proc. rocznie, a Polacy mogą wybierać z pośród  22 tysięcy gabinetów – wynika  z danych GUS. Już co piąty otwierany gabinet lekarski, to gabinet stomatologiczny – podaje GUS. ?Największy wybór mają Warszawiacy. W stolicy jest aż 3,5 tys. gabinetów. To również 3,5 tys. pracodawców, zatrudniających blisko 25 tys. osób.

Dentyści zatrudniają marketingowców, a nawet florystów

Gabinety stomatologiczne stają się znaczącymi pracodawcami w Polsce. Dziś średni gabinet zatrudnia przeciętnie od 5 do 10 osób. Duże kliniki, znacznie więcej - od 15 do 30 osób. Coraz częściej, wśród personelu pojawiają się także osoby nie związane bezpośrednio z branżą medyczną. Pracę u dentysty znajdują opiekunowie klienta, którzy dbają o pobyt pacjenta w klinice, specjaliści ds. turystyki, jeśli gabinet zajmuje się turystyką stomatologiczną, przedstawiciele handlowi, marketingowcy, graficy, architekci, masażyści, kosmetolodzy, floryści, a nawet rzecznicy prasowi.

- W każdej klinice pracują asystentki stomatologiczne, recepcjonistki oraz protetycy. Coraz częściej jednak kliniki zatrudniają specjalistów nie kojarzonych do tej pory ze stomatologią – mówi dr n. med. Mariusz Duda, właściciel Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej Duda Clinic w Katowicach. – Przez wiele lat to dentyści sami zarządzali swoimi gabinetami i klinikami. Dziś zajmują się tym managerowie, którzy coraz częściej zastępują dentystów w kwestiach organizacji sprzedaży, HR, wizerunku czy finansów. Inna sprawa, że wiele gabinetów to dziś sprawnie zarządzane przedsiębiorstwa, które podobnie jak inne firmy, wymagają wsparcia specjalistów z różnych dziedzin – dodaje.

Dziś gabinet stomatologiczny zatrudnia często własnego managera lub dyrektora placówki. Wymagania jednak są wysokie. Gabinety poszukują osób wyższym wykształceniem, z min. 2-letnim doświadczeniem w zarządzaniu placówkami medycznymi i znajomością specyficznego rynku usług stomatologicznych. - Manager najczęściej zajmuje organizacją pracy całego gabinetu, dba o zaopatrzenie i  finanse, planuje działania wizerunkowe i odpowiada za politykę kadrową. Odpowiada także za strategię rozwoju i sprzedaży kliniki – przekonuje Aneta Zapart, dyrektor Duda Clinic w Katowicach.

Przestają także dziwić inne profesje spotykane u dentysty. Coraz częściej gabinety poszukują architektów wnętrz i plastyków. – Właściciele klinik i gabinetów uzmysłowili sobie, że branżą stomatologiczną, jak każdą inną, rządzą prawa rynku. Dlatego każdy chce zachęcić klientów estetycznym i przyjaznym wnętrzem, nie kojarzącym się z borowaniem i wyrywaniem zębów. Gabinety więc chętnie korzystają ze wsparcia specjalistów z takich dziedzin, jak marketing, wnętrzarstwo, a nawet aromamarketing – mówi  Małgorzata Wasio-Malinka, dyrektor marketingu firmy Dental Depot Wasio z Wrocławia.

Reklama
Reklama

PR-owiec i psycholog też znajdzie pracę u dentysty

Chętnie gabinety sięgają także po wsparcie specjalistów ds. public relations, reklamy czy rzeczników prasowych, którzy oprócz stworzenia wizerunku gabinetu lub kliniki, zadbają o jej relacje z mediami, akcje społeczne czy edukacyjne. – Gabinety poszukują sposobów na wyróżnienie się i budowę marki. Obecnie mamy ponad 22 tys. gabinetów, nic więc dziwnego, że chcąc zaistnieć na trudnym rynku, dentyści sięgają po wsparcie specjalistów, z których do tej pory korzystały duże firmy produkcyjne, centra handlowe czy politycy. Jednocześnie muszą to być specjaliści znający zasady etyki lekarskiej w odniesieniu do zasad prezentowania wizerunku lekarza czy praktyki lekarskiej.

Jednak pracę w gabinecie znajdują nie tylko spece od wizerunku, ale także psychologowie i pedagodzy. To nowy trend, który do Polski przywędrował ze Stanów Zjednoczonych, gdzie o spokój ducha dziecka lub dorosłego w trakcje leczenia dba . - W najnowocześniejszych gabinetach  pacjenci cierpiący na paniczny lęk przed dentystą mogą porozmawiać przed zabiegiem z psychologiem, ich zszarpane nerwy koi masażystka, a a dziećmi przed zabiegiem zajmuje się pedagog – mówi dr Duda.

Ta branża rośnie mimo kryzysu

W odróżnieniu od innych branż, stomatologia w ciągu ostatnich 2 lat zanotowała nie tylko wzrost zatrudnienia, ale także wartość rynku. Z danych PMR Publications wynika, że w latach 2008 i 2009 wartość rynku stomatologicznego wzrosła 10-krotnie. W 2013 wartość całego rynku ma osiągnąć 10 mld złotych.

Pracę  specjaliści znajdą jednak głównie w prywatnych gabinetach. – Zatrudniają głownie NZOZ-y i prywatne kliniki, w których w 100 proc. płacimy za leczenie z własnej kieszeni. To właśnie te gabinety-firmy coraz chętniej sięgają po wsparcie specjalistów – mówi Zapart.

Najwięcej praktyk stomatologicznych działających jako gabinety, przychodnie, kliniki lub centra stomatologiczne działa dziś w woj. mazowieckim – ponad 3,6 tys. Drugie miejsce zajmuje woj. śląskie – ponad 2,2 tys. gabinetów. Trzecie woj. dolnośląskie – ponad 1.9 tys. gabinetów – wynika z danych GUS. Każda z tych praktyk zatrudnia średnio od 5-10 osób.  Szacuje się, że w Polsce w gabinetach stomatologicznych pracuje ponad 150 tys. osób. Dentyści stanowią w tym grupę ponad 22 tys. osób, z czego ponad 9 tys. to kobiety.

Rynek usług stomatologicznych rozrasta się w tempie 5,8 proc. rocznie, a Polacy mogą wybierać z pośród  22 tysięcy gabinetów – wynika  z danych GUS. Już co piąty otwierany gabinet lekarski, to gabinet stomatologiczny – podaje GUS. ?Największy wybór mają Warszawiacy. W stolicy jest aż 3,5 tys. gabinetów. To również 3,5 tys. pracodawców, zatrudniających blisko 25 tys. osób.

Dentyści zatrudniają marketingowców, a nawet florystów

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama