Reklama

Pandemia pokazała pracownikom ich cyfrowe braki

W badaniu, które objęło 19 krajów, w tym czołowe gospodarki świata, tylko czterech na dziesięciu pracowników oceniło, że ma kompetencje cyfrowe potrzebne w obecnej pracy.

Publikacja: 01.02.2022 14:34

Pandemia pokazała pracownikom ich cyfrowe braki

Foto: Adobe Stock

Chociaż dwie trzecie pracowników jest przekonanych, że umiejętności cyfrowe są już niezbędne do osiągnięcia zawodowego sukcesu, to większość musi dopiero zdobyć te kompetencje, które są i będą potrzebne w pracy - wynika z raportu firmy Salesforce, która opublikowała swój Globalny Indeks Umiejętności Cyfrowych (Global Digital Skills Index).

Powstał on w oparciu o opinie 23,5 tys. pracowników z 19 krajów - w tym z USA, Kanady, Brazylii, Indii, Japonii, Wielkiej Brytanii czy Niemiec (niestety nie uwzględniono Polski) - którzy zgłosili swoją gotowość do zdobycia kluczowych umiejętności cyfrowych potrzebnych w pracy.

Profil na FB to za mało

Okazało się, że pandemia, która radyklanie przyspieszyła cyfryzację większości firm i wielu miejsc pracy, pokazała także znaczący niedobór umiejętności cyfrowych pracowników. Tylko 40 proc. badanych uważa, że ma te kompetencje na poziomie potrzebnym teraz w ich pracy, w tym jedynie 17 proc. respondentów uważa się za „zaawansowanych”. Prawie połowa (49 proc.) nadal ocenia siebie jako „początkujących” w tym obszarze. Tylko co trzeci pracownik ocenia, że posiada umiejętności cyfrowe wystarczające w perspektywie pięciu kolejnych lat. Chociaż 51 proc. uczestników badania chce zdobywać nowe umiejętności, które pomogą im w rozwoju kariery, to jedynie 28 proc. intensywnie szkoli się w tym zakresie, a jeszcze mniej 27 proc. czuje się dobrze przygotowanych do ich zdobywania.

Jak zaznaczają autorzy badania, ostatnie dwa lata rosnącego udziałem zdalnej komunikacji i cyfryzacji pracy, zweryfikowały kompetencje cyfrowe, które wcześniej były często utożsamiane ze sprawnym korzystaniem z mediów społecznościowych i poruszaniem się w sieci. Okazało się, że biegłość w obsłudze Facebooka, Tik-Toka czy konta w banku, niekoniecznie przekładają się na umiejętności cyfrowe potrzebne w miejscu pracy i niezbędne przedsiębiorstwom do zapewnienia sprawnego działania, odporności i rozwoju.

O jakie umiejętności chodzi? Z danych Salesforce wynika, że najważniejsze kompetencje cyfrowe potrzebne firmom obecnie i w ciągu najbliższych pięciu lat są te związane z technologiami współpracy, w tym np. Slackiem.

Reklama
Reklama

Cyfrowa luka w pokoleniu Z

Uświadomioną już lukę kompetencyjną widać również wśród przedstawicieli internetowego pokolenia Z, czyli obecnych 20-latków. O ile ponad dwie trzecie badanych z tej grupy wskazało, że ma „zaawansowane” umiejętności w zakresie mediów społecznościowych, o tyle jedynie 31 proc. uważa, że posiada „zaawansowane” umiejętności w zakresie cyfrowego miejsca pracy. Wśród badanych młodych pracowników z Zachodniej Europy ta luka jest jeszcze większa, bo 82 proc. z nich wysoko ocenia swoje umiejętności w zakresie mediów społecznościowych, a tylko co czwarty czuje się przygotowany do zdobycia umiejętności cyfrowych potrzebnych w miejscu pracy w ciągu najbliższych pięciu lat.

Peter Schwartz, wiceprezes ds. planowania strategicznego i dyrektor ds. rozwoju, Salesforce zwraca uwagę na wyraźny rozdźwięk pomiędzy wprowadzanymi innowacjami a umiejętnościami niezbędnymi do korzystania z nich. Jak dodaje, chociaż do zjawisko nie jest niczym nowym, to nowością jest zakres tych innowacji, ich rozpowszechnienie i to, jak bardzo zakorzeniły się w każdym aspekcie życia.

Zdaniem ekspertów Salesforce, to przedsiębiorstwa mają do odegrania kluczową rolę w rozwiązaniu palącego problemu niedoboru umiejętności cyfrowych. Firmy mogą stworzyć solidne podstawy dla zmian poprzez ponowne przeanalizowanie swoich programów edukacji i szkoleń, zrównoważone inwestycje i aktywną współpracę. Bardziej niż kiedykolwiek muszą ściśle współpracować z rządami, partnerami i lokalnymi społecznościami. Współpraca jest kluczem do zapewnienia odpowiednich szkoleń i możliwości rekrutacji, aby sprostać cyfrowemu zapotrzebowaniu i w równym stopniu dotrzeć do wszystkich grup społecznych - podkreślają autorzy raportu.

Praca
Tradycyjna kariera traci blask. Na czym dziś zależy pracownikom?
Praca
InPost stawia na rozwój menedżerek
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama