Sygnał północnokoreańskiej telewizji nagle zniknął. "Tak Kreml pomaga ukrywać informacje"

Północnokoreańska telewizja zaczęła nadawać swój program za pośrednictwem rosyjskich, a nie - jak dotąd - chińskich satelitów, podaje w analizie amerykański think-tank Institute for the Study of War (ISW), powołując się również na informacje z południowokoreańskiego ministerstwa zjednoczenia. Wpłynęło to na zdolność Korei Południowej do monitorowania północnokoreańskiej telewizji państwowej.

Publikacja: 02.07.2024 13:17

Transmisja z wystrzelenia północnokoreańskiej rakiety

Transmisja z wystrzelenia północnokoreańskiej rakiety

Foto: Jung Yeon-je / AFP

Sygnał Koreańskiej Telewizji Centralnej (KCTV) był transmitowany w wysokiej rozdzielczości za pośrednictwem Chinasat-12 od 2020 r. To umożliwiało objęcie sygnałem całej Azji. Ale w poniedziałkowy poranek niektórzy widzowie stwierdzili, że kanał zniknął. Wcześniej zdarzało się, że kanał był emitowany z opóźnieniem, prawdopodobnie z powodu konserwacji lub przyczyn technicznych, ale poniedziałkowa przerwa w emisji była wyjątkowa, ponieważ trwała cały dzień. Tymczasem od końca czerwca sygnał KCTV zaczął być transmitowany przez rosyjskiego satelitę Express-103.

Czytaj więcej

Korea Północna chwali się testem rakiety zdolnej przenosić ogromną głowicę

Sygnał KCTV zniknął z satelity. Już na stałe?

Zmiana satelity nastąpiła po wizycie prezydenta Rosji Władimira Putina w Korei Północnej w czerwcu tego roku, w trakcie której spotkał się on z przywódcą Korei Północnej Kim Dzong Unem i podpisał układ o zacieśnieniu współpracy we wszystkich obszarach, w tym zobowiązanie do wzajemnej obrony.

Północnokoreańska organizacja monitorująca North Korea Tech oświadczyła, że nie jest jasne, czy to zmiana tymczasowa czy trwała. „Warto jednak zauważyć, że Kreml może w ten sposób pomagać Korei Północnej w jej próbach ukrywania informacji przed Koreą Południową i innymi krajami zachodnimi” – głosi oświadczenie North Korea Tech.

Podczas gdy Rosja i Korea Północna demonstracyjnie informują o zacieśnianiu więzi, zapowiadając przeciwstawienie się Zachodowi pod przywództwem USA, Chiny unikały dotąd jakichkolwiek trójstronnych porozumień, które mogłyby skomplikować ich stosunki z innymi krajami.

Południowokoreańskie agencje rządowe i media monitorują północnokoreańskie media państwowe, traktując je jako ograniczone źródło informacji z wnętrza tego odizolowanego państwa, choć ich treści są wysoce upolitycznione i wyreżyserowane.

 

Sygnał Koreańskiej Telewizji Centralnej (KCTV) był transmitowany w wysokiej rozdzielczości za pośrednictwem Chinasat-12 od 2020 r. To umożliwiało objęcie sygnałem całej Azji. Ale w poniedziałkowy poranek niektórzy widzowie stwierdzili, że kanał zniknął. Wcześniej zdarzało się, że kanał był emitowany z opóźnieniem, prawdopodobnie z powodu konserwacji lub przyczyn technicznych, ale poniedziałkowa przerwa w emisji była wyjątkowa, ponieważ trwała cały dzień. Tymczasem od końca czerwca sygnał KCTV zaczął być transmitowany przez rosyjskiego satelitę Express-103.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polityka
Biden zapowiada powrót na szlak kampanii. "Wiemy, dokąd prowadzi nas Trump"
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Polityka
Nieoficjalnie. Obywatel Niemiec skazany na śmierć na Białorusi
Polityka
Ursula von der Leyen zapowiada korekty. "Wszyscy mamy poczucie, że UE potrzebuje zmian"
Polityka
Przemysław Wipler o zatrzymaniu Romanowskiego: Nie zostawia się kolegów
Polityka
Joe Biden coraz poważniej myśli o wycofaniu się. Demokraci: To kwestia czasu