Można uwzględnić należności uiszczone za współpracownika
W ubiegłym roku założyłem firmę. Opłacałem własne składki oraz należności za jednego współpracownika.
Czy w zeznaniu rocznym mogę odliczyć tylko swoje składki czy również te zapłacone za inną współpracującą osobę?
W wypadku przedsiębiorców odliczeniu od dochodu podlegają składki określone w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.) przede wszystkim zapłacone w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe podatnika. Jednakże ustawodawca dopuszcza również prawo do odliczenia składek zapłaconych od osób z nim współpracujących.
Nie ma prawa do podwójnej korzyści
Prowadzę małą jednoosobową firmę. Moja działalność nie generuje dużych kosztów podatkowych. Czy mogę podczas rozliczenia te same kwoty składek na ubezpieczenie społeczne zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, a potem odliczyć je od dochodu?
Niestety nie ma takiej możliwości. Co do zasady ustawodawca dba o to, aby ten sam wydatek nie generował u tego samego podatnika kilku korzyści podatkowych.