Jak przypomina Ministerstwo Finansów, od 1 maja 2021 r. zaczęły obowiązywać niektóre przepisy Pakietu akcyzowego. Do najważniejszych należą:
• Rozszerzenie przesłanek odmowy wydania oraz cofnięcia zezwoleń akcyzowych oraz przesłanki odmowy dokonania wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych oraz wykreślenia z tego rejestru, w celu wyeliminowania sytuacji w których osobami kierującymi działalnością tych podmiotów mogłyby być tzw. słupy lub osoby, które nie gwarantują wywiązywania się z obowiązku rozliczania się z podatków.
• Wprowadzenie zmian w zakresie instytucji Wiążących Informacji Akcyzowych (WIA), które mają na celu zwiększenie nadzoru merytorycznego nad wydawanymi decyzjami WIA, sprawowanie skutecznej kontroli przy stosowaniu WIA oraz zdefiniowanie sytuacji dających podstawę do zmiany funkcjonujących w obrocie prawnym decyzji WIA (m.in. wprowadzenie mocy wiążącej WIA w stosunku do podmiotu na rzecz którego została wydana, wprowadzenie ważności WIA przez okres 5 lat od dnia jej wydania oraz możliwości przedłużenia tego okresu na wniosek podmiotu posiadającego WIA, określenie kręgu podmiotów które mogą wystąpić o WIA).
• Ograniczenie katalogu danych osobowych podawanych przez sprzedawcę wyrobów węglowych na liście finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego oraz przez finalnego nabywcę węglowego w oświadczeniu o przeznaczeniu nabytych wyrobów węglowych do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy, co zlikwiduje nadmierną ingerencję w prywatność osób, których te dane dotyczą (odstąpiono od wymogu podania w tych dokumentach numeru dowodu osobistego, gdy nabywcy wyrobów węglowych został nadany numer PESEL).
Wyłączenie osób fizycznych produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW z obowiązku prowadzenia ewidencji. Podwyższenie w ramach nowelizacji Kodeksu karnego skarbowego, za określone przestępstwa skarbowe dotyczące wyrobów akcyzowych, górnej granicy zagrożenia sankcją w postaci kary pozbawienia wolności, objęcie penalizacją czynów dotychczas nie stanowiących przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi wbrew przepisom ustawy o podatku akcyzowym, a także podniesienie wysokości górnej granicy kary grzywny orzekanej w postępowaniu mandatowym za popełnione wykroczenia skarbowe, co powinno lepiej zabezpieczyć interesy finansowe budżetu państwa.