Moda na SUV-y wciąż nie przemija

Kierowcy siedzą w SUV-ach wyżej, czują się bezpieczniej i płacą za nie więcej. Na rynku cały czas pojawiają się nowe modele. Oto kolejne dwa z nich.

Publikacja: 06.04.2022 14:32

Maserati Grecale

Maserati Grecale

Foto: mat. prasowe

Są miejskie, kompaktowe, klasy średniej czy luksusowe, są też kabriolety, coupé i sportowe. Wszyscy producenci dwoją się i troją, żeby mieć takie auto w swojej ofercie. Nie jeden model czy dwa, tylko całą ich gamę. Volkswagen ma sześć modeli w ofercie, ale uznał, że to za mało więc wprowadza SUV-a nr 7. Nowy Taigo to miejski SUV coupé, który zapewne sprawi, że prawie nikt nie będzie chciał już kupić VW Polo. Ale co tam VW. Jeśli chodzi o nieposiadanie SUV-a w swojej ofercie, to najgłośniej zaklinało się Ferrari. I co? Pewnie jeszcze w tym roku zobaczymy produkcyjną wersję modelu o nazwie Purosangue.

Volkswagen Taigo

Volkswagen Taigo

mat. prasowe

Imię wiatru

Maserati już dawno się złamało. W 2016 roku Włosi pokazali Levante, które może nie stało się hitem, ale pomogło marce przetrwać. Teraz Maserati ma nadzieję na jeszcze lepszą przyszłość i zaprezentowało swój nowy model Grecale. Kompaktowy SUV, który będzie dostępny z silnikiem V6, jak i w wersji hybrydowej oraz czysto elektrycznej. To pierwszy z kilku zupełnie nowych modeli Maserati, które mają się pojawić na rynku w najbliższych latach. SUV z napędem na wszystkie koła, znajdujący się w segmencie D, poniżej Levante, będzie początkowo, czyli od lata 2022 roku, dostępny z silnikami spalinowymi. Rok później pojawi się Grecale Folgore – wersja zasilana wyłącznie prądem.

Maserati Grecale

Maserati Grecale

mat. prasowe

Podstawą Grecale jest platforma o nazwie Giorgio, która stosowana jest już w Alfie Romeo Giulia i Stelvio, a także w Jeepie Grand Cherokee. Jednak tu rozstaw osi (2,90 m) został wydłużony o prawie 9 cm. Odbiło się to na sporej długości auta (4,86 m) i ten fakt ma mieć również wpływ na przestrzeń we wnętrzu, która powinna dorównywać modelom znajdującym się segment wyżej. Już kilka chwil po premierze nowego modelu internauci zarzucili Grecale stylistyczne pokrewieństwo z... Fordem Pumą. Z finalnym werdyktem trzeba się wstrzymać do momentu zobaczenia auta na żywo, bo często jest tak, że auta zupełnie inaczej (czasami gorzej, czasami lepiej) prezentują się na zdjęciach. Jedno jest pewne – Grecale jest eleganckie, ale stylistycznie nie zaskakuje.

Czytaj więcej

Mazda CX-60: Japończyk, który mógłby być Włochem
Maserati Grecale

Maserati Grecale

mat. prasowe

Topowa wersja Trofeo, dysponuje silnikiem V6 i mocą 530 KM (285 km/h, 0–100 km/h 3,8 s). To silnik z supersportowego modelu MC20. W późniejszym czasie pojawi się elektryczna wersja Folgore. Dotąd zdradzono niewiele technicznych detali tego modelu. Wiadomo jedynie, że zostanie wprowadzony na rynek rok po wersjach spalinowych, wykorzystuje technologię 400 V i ma akumulator pojemności 105 kWh. Nadając nazwę, włoska marka kontynuuje tradycję nadawania swoim pojazdom imion wiatrów (Grecale to wiatr śródziemnomorski, silny i chłodny).

Maserati Grecale

Maserati Grecale

mat. prasowe

Hiper-SUV

Chyba mało kto spodziewał się jeszcze niedawno, że Lotus doczeka się SUV-a. To pomysł kompletnie niepasujący do koncepcji tej marki. Od dziesięcioleci nazwa Lotus jest w świecie motoryzacji synonimem małych i bardzo lekkich samochodów sportowych. Teraz angielski producent otwiera zupełnie nowy rozdział w historii. Chińska grupa Geely ma wielkie plany związane ze spółką zależną Lotus, którą przejęła w 2017 roku. Dwa sportowe samochody Evija i Emira już zapowiadają reorientację tradycyjnej brytyjskiej marki. Teraz dołączył do niego zupełnie nowy model o nazwie Eletre. To pięciometrowy SUV z napędem elektrycznym. To pierwszy pięciodrzwiowy model Lotusa i oczywiście pierwszy SUV, który brytyjska firma będzie produkować seryjnie.

Lotus Eletre

Lotus Eletre

mat. prasowe

Model Eletre został wyposażony w dwusilnikowy napęd na wszystkie koła o mocy 600 KM. Ma to pozwolić na sprint od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 3 sekund. Prędkość maksymalna ma wynosić 260 km/h. Stąd Lotus nazywa Eletre hiper-SUV-em. Aby zapewnić zasięg 600 km zabudowano akumulator o pojemności 100 kWh. Lotus nie podał jeszcze ceny. Nowy model produkowany będzie w Wuhan w Chinach. Produkcja ruszy pod koniec roku, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów w Europie na początku 2023 roku.

Lotus Eletre

Lotus Eletre

mat. prasowe

mat. prasowe

Lotus Eletre

Lotus Eletre

mat. prasowe

mat. prasowe

Lotus Eletre

Lotus Eletre

mat. prasowe

Lotus Eletre

Lotus Eletre

mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowa Honda Civic wyłącznie z napędem hybrydowym

Są miejskie, kompaktowe, klasy średniej czy luksusowe, są też kabriolety, coupé i sportowe. Wszyscy producenci dwoją się i troją, żeby mieć takie auto w swojej ofercie. Nie jeden model czy dwa, tylko całą ich gamę. Volkswagen ma sześć modeli w ofercie, ale uznał, że to za mało więc wprowadza SUV-a nr 7. Nowy Taigo to miejski SUV coupé, który zapewne sprawi, że prawie nikt nie będzie chciał już kupić VW Polo. Ale co tam VW. Jeśli chodzi o nieposiadanie SUV-a w swojej ofercie, to najgłośniej zaklinało się Ferrari. I co? Pewnie jeszcze w tym roku zobaczymy produkcyjną wersję modelu o nazwie Purosangue.

Pozostało 86% artykułu
Po Drodze
Najwolniejsze Ferrari na świecie ma silnik V12 i moc 780 KM. Rozpędza się do 24 km/h
Po Drodze
Przez UE Dacia musi zmodenizować modele Sandero, Sandero Stepway, Jogger i Logan
Po Drodze
Z tymi modelami musimy się pożegnać. Maserati Levante: Koniec pierwszego SUV-a
Po Drodze
Najmniej awaryjne SUV-y według rankingu ADAC. Na szczycie trzy niemieckie marki
Po Drodze
Renault Scenic zdobył tytuł Car of the Year 2024