Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 15.10.2025 07:44 Publikacja: 10.01.2025 15:56
Foto: mat.pras.
Leopold Tyrmand w „Dzienniku 1954” pisał, że „ubranie jest najbardziej zewnętrzną emanacją charakteru, indywidualności, zalet i wad, że mówi mnóstwo o człowieku, o jego stanach psychicznych, o jego usposobieniu, marzeniach i tęsknotach, formuje nastroje i samopoczucie”.
Hayley Edwards-Dujardin, francuska historyczka sztuki i mody, wybrała elementy, które jej zdaniem zmieniły światową modę. Książka „Ponadczasowe. O tym, co tworzy modę” to vademecum ikonicznych ubrań, przełomowych kreacji, legendarnych stylów i kreatorów mody. Podzielona na cztery części (garderoba, kreacje, style, portrety) opisuje projekty i twórców, którzy zrewolucjonizowali branżę modową, oraz momenty kulturowe, które zdeterminowały to, jak się ubieramy. Np. T-shirty, baleriny, martensy, golfy, koszule w kratę, bandany, ogrodniczki, nerki – każde z nich oprócz krótkiego rysu historycznego pokazane jest przez pryzmat ciekawostek, kluczowych dat i nazwisk, a także cytatów. Smoking dla kobiet od Yves’a Saint Laurenta – atrybut władzy, torba Kelly – symbol romantycznej miłości, buntownicze i skandaliczne buty platformy ghillies, które opowiadały alternatywną historię Wielkiej Brytanii – niektóre z opisywanych przez historyczkę projektów stały się symbolami epoki.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Ich nazwiska nie trafiały na okładki płyt, ale to oni ukształtowali dzisiejszy show-biznes.
„Eksplodujące kotki. Gra planszowa” to gratka dla tych, którzy nie lubią współgraczy…
Chemia pomiędzy odtwórcami głównych ról utrzymuje film na powierzchni, także w momentach potencjalnej monotonii.
Czasem największy horror zaczyna się wtedy, gdy przestajemy okłamywać samych siebie.
Współczesne kino częściej szuka empatii niż konfrontacji, ale wciąż uważam, że ta druga może być bardzo skuteczna.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas