„Ponadczasowe. O tym, co tworzy modę”. Moda pod lupą

Ubrania są zwierciadłem nie tylko nas samych, ale i encyklopedią przemian kulturowych, ekonomicznych i politycznych.

Publikacja: 10.01.2025 15:56

„Ponadczasowe. O tym, co tworzy modę”. Moda pod lupą

Foto: mat.pras.

Leopold Tyrmand w „Dzienniku 1954” pisał, że „ubranie jest najbardziej zewnętrzną emanacją charakteru, indywidualności, zalet i wad, że mówi mnóstwo o człowieku, o jego stanach psychicznych, o jego usposobieniu, marzeniach i tęsknotach, formuje nastroje i samopoczucie”.

Hayley Edwards-Dujardin, francuska historyczka sztuki i mody, wybrała elementy, które jej zdaniem zmieniły światową modę. Książka „Ponadczasowe. O tym, co tworzy modę” to vademecum ikonicznych ubrań, przełomowych kreacji, legendarnych stylów i kreatorów mody. Podzielona na cztery części (garderoba, kreacje, style, portrety) opisuje projekty i twórców, którzy zrewolucjonizowali branżę modową, oraz momenty kulturowe, które zdeterminowały to, jak się ubieramy. Np. T-shirty, baleriny, martensy, golfy, koszule w kratę, bandany, ogrodniczki, nerki – każde z nich oprócz krótkiego rysu historycznego pokazane jest przez pryzmat ciekawostek, kluczowych dat i nazwisk, a także cytatów. Smoking dla kobiet od Yves’a Saint Laurenta – atrybut władzy, torba Kelly – symbol romantycznej miłości, buntownicze i skandaliczne buty platformy ghillies, które opowiadały alternatywną historię Wielkiej Brytanii – niektóre z opisywanych przez historyczkę projektów stały się symbolami epoki.

119 zł za rok czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Plus Minus
„Czechowicz. 20 i 2”: Syn praczki i syfilityka
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Plus Minus
„ale”: Wschodnia aura
Plus Minus
„Inwazja uzdrawiaczy ciał”: W poszukiwaniu zdrowia
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Plus Minus
„Arcane”: Animowana apokalipsa
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej