Reklama

Prof. Mirosława Grabowska: W kampanii na razie mamy remis bez wskazania zwycięzcy

Szansą PiS jest to, że Unia Europejska się nie powściągnie, że przed wyborami komuś znowu coś się wymsknie. W tym sensie Manfred Weber przysłużył się PiS-owi. A to jest bardzo drażliwa sprawa - mówi prof. Mirosława Grabowska, socjolożka, dyrektorka CBOS w latach 2008–2023.

Publikacja: 25.08.2023 17:00

Prof. Mirosława Grabowska: W kampanii na razie mamy remis bez wskazania zwycięzcy

Foto: Piotr Molecki/East News

Plus Minus: Czy referendum, które PiS zamierza przeprowadzić razem z wyborami, to był dobry pomysł z punktu widzenia kampanii? Przez tydzień o niczym innym nie mówiono, a jeszcze czeka nas kampania referendalna.

Czy to będzie strzał w dziesiątkę, to się dopiero okaże. Na razie widzimy głównie niedociągnięcia. Pytania referendalne sformułowano w taki sposób, że gdybyśmy to my jako socjologowie zadali je w badaniach, to zostalibyśmy odsądzeni od czci i wiary (śmiech). Poza tym jeżeli referendum nie osiągnie 50-procentowej frekwencji, to zostanie uznane za porażkę PiS. A wydaje się, że łatwo jest opozycji apelować o nieuczestniczenie w referendum, czyli o to, by odmówić pobrania kart z pytaniami referendalnymi. I to jest, moim zdaniem, główne niebezpieczeństwo tego przedsięwzięcia, a nie to, że np. wszyscy opowiedzą się za podwyższeniem wieku emerytalnego.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Plus Minus
Michał Szułdrzyński: Prezydent Karol Nawrocki przekłuwa balonik narodowej dumy
Plus Minus
„Wyrok”: Wojna zbawienna, wojna błogosławiona
Plus Minus
„Arnhem. Dług hańby”: Żelazne spadochrony
Plus Minus
„Najdalsza Polska. Szczecin 1945-1950”: Miasto jako pole gry
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Plus Minus
„Dragon Ball Z: Kakarot: Daima”: Niby nie rewolucja, ale wciąga
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama