Reklama

Gomułka, Gierek, Kania – wszyscy polegli na mięsie

W największym protestach w historii PRL chodziło o jedzenie. Od dostępności mięsa zależał nie tylko dobrobyt społeczeństwa, ale też przyszłość partyjnych kacyków. Kariery sekretarzy KC PZPR kończyły się, gdy nie potrafili sprostać wyzwaniu. Na mięsie polegli Gomułka, Gierek i Kania.

Publikacja: 31.03.2023 17:00

1 kwietnia 1981 r. wprowadzono w Polsce tzw. kartki na mięso. Nie zwiększyło to jednak dostępności m

1 kwietnia 1981 r. wprowadzono w Polsce tzw. kartki na mięso. Nie zwiększyło to jednak dostępności mięsa w sklepach. Decyzję o zniesieniu reglamentacji podjęto już w 1983 r., ale kartki zniknęły dopiero w 1989 r.

Foto: Krzysztof Wójcik/Forum

W Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej mięso stanowiło nie tylko towar pierwszej potrzeby, ale również oręż politycznego nacisku w rękach społeczeństwa. Wszelkie kryzysy społeczno-polityczne dotyczyły w jakiejś mierze zaopatrzenia w mięso i nieraz doprowadziły do zmian na szczytach władzy. Każdy członek Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej musiał być świadomy, że braki w zaopatrzeniu w mięso, podwyższanie cen czy inne manipulacje w jego dostępności mogły prowadzić do jego upadku. A mimo to zarówno Władysław Gomułka, jak i Edward Gierek za pomocą mięsa próbowali walczyć ze społeczeństwem. I przegrali.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Jak straszy nas popkultura?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Plus Minus
„Jedyna. Biografia Karoliny Lanckorońskiej”: Materiał na biografię
Plus Minus
„Szepczący las”: Im dalej w bór, tym więcej drzew
Plus Minus
„Lot nad kukułczym gniazdem”: Wolność w kaftanie normy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Plus Minus
„To był zwykły przypadek”: Ile kosztuje zemsta?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama