Reklama

Wojciech Hermeliński: Nie widzę możliwości sfałszowania wyborów

Wszystkie wybory po 1989 r. można uznać za uczciwe, choć nie każda kampania wyborcza cechowała się równością wszystkich uczestników - mówi Wojciech Hermeliński, przewodniczący PKW w latach 2014–2019, sędzia TK w stanie spoczynku.

Publikacja: 20.01.2023 10:00

Wojciech Hermeliński, przewodniczący PKW w latach 2014–2019. Na zdjęciu: w siedzibie PKW w 2018 roku

Wojciech Hermeliński, przewodniczący PKW w latach 2014–2019. Na zdjęciu: w siedzibie PKW w 2018 roku

Foto: Tomasz Gołąb/Gość Niedzielny/Forum

Plus Minus: Czy tegoroczne wybory parlamentarne mogą być sfałszowane? Politycy niezależnie od opcji często twierdzą, że się tego boją. A z sondaży wynika, że 47 proc. Polaków obawia się, iż jesienne głosowanie może być wypaczone. Czy takie podejrzenia mają jakiekolwiek podstawy?

Przy obecnym stanie prawnym nie ma możliwości fałszowania wyborów na dużą skalę. Zawsze tak było, jest i będzie, że gdzieś, ktoś dorzuci kilka głosów do urny albo sprzeda głos za butelkę wódki. Takie historie znane są z komisji obwodowych. Ale to nie ma wpływu na wynik wyborów w skali kraju. Jeżeli każda partia ma swoich przedstawicieli w komisji, to wszyscy patrzą sobie na ręce i jakiekolwiek fałszerstwa na wielką skalę są niemożliwe.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Plus Minus
Podcast „Posłuchaj Plus Minus”: Jak straszy nas popkultura?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Plus Minus
„Jedyna. Biografia Karoliny Lanckorońskiej”: Materiał na biografię
Plus Minus
„Szepczący las”: Im dalej w bór, tym więcej drzew
Plus Minus
„Lot nad kukułczym gniazdem”: Wolność w kaftanie normy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Plus Minus
„To był zwykły przypadek”: Ile kosztuje zemsta?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama