„Królowe zbrodni”. Kucharki z piekła rodem

Jeszcze do niedawna kino kryminalne za nic miało sobie parytety. Kobiety były albo nieobecne, albo co najwyżej pojawiały się w rolach towarzyszek gangsterów.

Publikacja: 06.09.2019 18:00

„Królowe zbrodni”. Kucharki z piekła rodem

Foto: materiały prasowe

Były wyjątki – wystarczy sięgnąć po „Desperatki", by się o tym przekonać. Niemniej jednak tamta historia z 1996 r. o przyjaciółkach bez sukcesu wchodzących na drogę przestępczą, by wyrwać się z nędzy, daje wyobrażenie o tym, jak traktowano żeńskie bohaterki – widziano w nich amatorki. Dobrze obrazują to również takie utwory jak „Spring Breakers" Harmony'ego Korine'a (2012) czy „Bling Ring" w reżyserii Sofii Coppoli (2013).

Zmiana nastąpiła wraz z narodzinami prokobiecych ruchów społecznych #MeToo oraz Time's Up – tylko na przestrzeni ostatnich dwóch lat zrealizowano kilka filmów kryminalnych, które w centrum stawiają kobiety. Mowa choćby o „Ocean's 8" czy „Oszustkach".

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Odbierz 20 zł zniżki - wybierz Płatności Powtarzalne

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne. Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu
Plus Minus
„Hamlet”: Być albo nie być Englerta i Tarresa
Plus Minus
„Zamęt. Rebelia kontra Imperium”: Karciany asymetryzm
Plus Minus
„Listy 1911–1932”: Pani noblistka i pan przyszły noblista
Plus Minus
„Oszukać przeznaczenie: Więzy krwi”: Wnioski typowe dla horroru
Plus Minus
Gość "Plusa Minusa" poleca. Ewa K. Czaczkowska: Każdy szczegół ma znaczenie