Rafał Dębowski: Na koniec kadencji

Ktoś mądrze powiedział, że każdy koniec to początek nowego. Tak też jest z samorządem adwokackim.

Publikacja: 18.03.2021 09:46

Rafał Dębowski: Na koniec kadencji

Foto: Adobe Stock

Kończy się najdłuższa kadencja współczesnej Adwokatury. Pandemia zafundowała nam niespełna cztery i pół roku. Nikt, kto rozpoczynał w listopadzie 2016 działalność we władzach samorządu w najgorszych snach nie spodziewał się tego z czym przyjdzie nam się zmierzyć. Ale każdy rozsądny wie, ile jeszcze przed nami. Wybrane w marcu nowe władze adwokatury staną przed wyzwaniami o charakterze fundamentalnym dla całej adwokatury.

Społeczna rewolucja cyfrowa jaką zawdzięczamy Covidowi, zmusiła rządzących do informatyzacji wymiaru sprawiedliwości. Bez planu, bez pomysłu, na szybko, byle jak. Podstawowym zadaniem samorządu adwokackiego będzie walka o to by wprowadzone rozwiązania informatyczne nie tylko gwarantowały sprawne działanie sądów, ale również zapewniały bezpieczeństwo wykonywania zawodu adwokata oraz bezpieczeństwo procesowe naszych klientów. Adwokatura, działając wspólnie z radcami, powinna być liderem reform cyfrowych w wymiarze sprawiedliwości. Tak by informatyzację sądów rozpocząć od wąskiej grupy profesjonalnych pełnomocników. Dzięki temu stosunkowo niewielkim nakładem kosztów da się stworzyć i utrzymać sprawnie działający system informatyczny, obsługujący nie tylko rozprawy, ale również obieg i doręczenie dokumentów procesowych. Oczywiście musi być to proces dobrowolny i musi temu towarzyszyć systemem istotnych zachęt finansowych dla naszych klientów, chociażby w postaci obniżenia (co najmniej o jedną czwartą) opłat sądowych w sprawach prowadzonych elektronicznie. Tak jak w sprawach EPU.

Czytaj też: Aż 42 adwokatów chce wejść do władz palestry

Wsparcie procesu informatyzacji przez samorządy zawodowe to także wyposażenie adwokatów w najnowocześniejsze narzędzia informatyczne. Rozmawiamy ze światowymi liderami informatycznymi by samorząd zapewnił każdemu adwokatowi, w ramach płaconej składki, najwyższej jakości i sprawności skrzynki pocztowe w domenie adwokatura.pl, z dodatkowymi przydatnymi usługami internetowymi. Dziś NRA jest liderem projektu na skalę europejską. Jak nam się uda CCBE będzie rekomendowało nasze rozwiązania innym samorządom adwokackim w Unii. I zdążymy przed wejściem w życie przepisów o doręczeniach elektronicznych.

Praca dla adwokatów. Kiedyś pod tym hasłem rozumieliśmy nowe sprawy, nowe kompetencje, czy wyższą taksę. Dziś wielu z nas rozumie to dosłownie. W nadchodzącej kadencji musimy wypracować rozwiązania także w tej kwestii. Ale nie przez proste uchylenie art. 4b prawa o adwokaturze, lecz wprowadzenie systemu ustawowych zabezpieczeń i gwarancji, tak by chronić niezależność naszego zawodu.

Nie możemy zapomnieć o kwestii opieki socjalnej. Musimy upomnieć się o przepisy wykonawcze do artykułu 24 prawa o adwokaturze. Bo każdy adwokat i członek jego rodziny – na równi z osobą zatrudnioną w ramach stosunku pracy – ma prawo do opieki socjalnej na wypadek choroby, macierzyństwa, do godziwych świadczeń emerytalnych, do urlopu, do odpoczynku, do opieki nad dziećmi. Tak jak każdy inny obywatel.

Ale w nowej kadencji walczyć musimy nie tylko o nasze adwokackie interesy. Samorząd adwokacki to nie związek zawodowy. Walka o praworządność, prawa i wolności obywatelskie to nasza misja wpisana w cele działalności adwokatury. Musimy walczyć nie tylko o to by nie było gorzej. Musimy być liderem rozwiązań przywracających praworządność w naszym kraju. Nie tylko w formie uchwał wyrażających sprzeciw, ale także gotowych rozwiązań legislacyjnych.

By to osiągnąć potrzebujemy sprawnie działającego ośrodka prac legislacyjnych. Zaplecze intelektualne mamy potężne. Konieczna jest jednak zmiana systemu prac legislacyjnych, scentralizowanie i sprofesjonalizowanie prac w tym obszarze. I stworzenie elektronicznych narzędzi kontrolnych, tak by każdy wiedział jakie działania zostały podjęte, kto i kiedy nad czym pracował i jakie uzyskał efekty. By każdy kto bierze udział w pracach legislacyjnych wiedział jakie stanowisko dotychczas zajmował samorząd i jego przedstawiciele w pracach legislacyjnych w danym obszarze. Wystarczy wdrożyć elektroniczny system ewidencjonowania prac legislacyjnych.

Wyzwań przed władzami adwokatury nowej kadencji pojawi się na pewno znacznie więcej. Bo doświadczenie uczy, że pracy samorządowej starczy dla każdego chętnego. By im sprostać potrzebny dobry lider, doskonały organizator. Osoba, która wyzwoli potencjał młodych adwokatów, która będzie umiała bezpiecznie poprowadzić adwokaturę, walcząc odważnie nie tylko o jej interesy, ale także o interes publiczny. Domyślcie się o kim myślę.

adw. Rafał Dębowski, sekretarz Naczelnej Rady Adwokackiej

Kończy się najdłuższa kadencja współczesnej Adwokatury. Pandemia zafundowała nam niespełna cztery i pół roku. Nikt, kto rozpoczynał w listopadzie 2016 działalność we władzach samorządu w najgorszych snach nie spodziewał się tego z czym przyjdzie nam się zmierzyć. Ale każdy rozsądny wie, ile jeszcze przed nami. Wybrane w marcu nowe władze adwokatury staną przed wyzwaniami o charakterze fundamentalnym dla całej adwokatury.

Społeczna rewolucja cyfrowa jaką zawdzięczamy Covidowi, zmusiła rządzących do informatyzacji wymiaru sprawiedliwości. Bez planu, bez pomysłu, na szybko, byle jak. Podstawowym zadaniem samorządu adwokackiego będzie walka o to by wprowadzone rozwiązania informatyczne nie tylko gwarantowały sprawne działanie sądów, ale również zapewniały bezpieczeństwo wykonywania zawodu adwokata oraz bezpieczeństwo procesowe naszych klientów. Adwokatura, działając wspólnie z radcami, powinna być liderem reform cyfrowych w wymiarze sprawiedliwości. Tak by informatyzację sądów rozpocząć od wąskiej grupy profesjonalnych pełnomocników. Dzięki temu stosunkowo niewielkim nakładem kosztów da się stworzyć i utrzymać sprawnie działający system informatyczny, obsługujący nie tylko rozprawy, ale również obieg i doręczenie dokumentów procesowych. Oczywiście musi być to proces dobrowolny i musi temu towarzyszyć systemem istotnych zachęt finansowych dla naszych klientów, chociażby w postaci obniżenia (co najmniej o jedną czwartą) opłat sądowych w sprawach prowadzonych elektronicznie. Tak jak w sprawach EPU.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Dlaczego Andrzej Duda woli konserwować trybunalskie patologie
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Opinie Prawne
Dawid Kulpa, Mikołaj Kozak: „Trial” po polsku?
Opinie Prawne
Leszek Kieliszewski: Schemat Ponziego, czyli co łączy przypadek Palikota z kłopotami Cinkciarza
Opinie Prawne
Marek Isański: Bezprawie to nie prawo, III RP to nie PRL. Przynajmniej tak miało być
Opinie Prawne
Prof. Michał Jackowski: Alkoholowe tubki i zakazane systemy AI