Pałac Sprawiedliwości nie dla sędziego

Opisywaliśmy ostatnio na łamach „Rz" najnowszy projekt zmian w ustawie o ustroju sądów powszechnych. Znalazła się w nim propozycja ograniczenia delegacji sędziów do resortu sprawiedliwości. Przy okazji byłem świadkiem takiej oto rozmowy:

Publikacja: 29.01.2014 01:00

Tomasz Pietryga

Tomasz Pietryga

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek

– Po co ponad stu sędziów pracuje w Ministerstwie Sprawiedliwości jako urzędnicy, pobierając przy tym i sędziowskie, i urzędnicze wynagrodzenia? Nie mogą to być po prostu zwykli urzędnicy? – zapytał znajomy laik.

– Bo zajmują się sprawami sędziowskimi, organizacją pracy sądów, statystyką, projektami przepisów dla sądownictwa – odparła merytorycznie znajoma zorientowana w sprawie.

– A czy komunię, którą ksiądz rozdaje podczas Eucharystii, też przygotowują księża? – nie ustępował znajomy laik.?Hm..., pomyślałem, coś w tym jest, skoro mamy Krajową Radę Sądownictwa, Sąd Najwyższy, organizacje i stowarzyszenia sędziowskie, z którym władza zobowiązana jest konsultować ważne dla tych środowisk zmiany.

A jeśli do tego dodać, że wiele zmian przygotowanych przez tzw. sędziów resortowych było, mówiąc delikatnie, nietrafionych albo budziło zaciekłą krytykę „sędziów sądowych"– wątpliwości są coraz większe.

I jeszcze rosną, gdy popatrzymy na umocowanie takiego sędziego urzędnika. Jest niezawisłym sędzią, chronionym przez immunitet, który kiedyś, po odbyciu delegacji, wróci do macierzystego sądu, by orzekać (nie licząc tych, którzy sędziami pałacowymi są od 20 lat i dobrze płatnej kariery nie chcą zamieniać na duszną sędziowską salę rozpraw).

Jest też urzędnikiem, który podlega ministrowi sprawiedliwości, politykowi. Jego kariera, awans od niego zależą. Czy to nie jest zbyt bliska relacja, stwarzająca pokusy dla słabych charakterów? Casus Milewskiego to doskonały przykład.

Ważąc korzyści i zagrożenia, można zapytać, po co wymiarowi sprawiedliwości takie ryzykowne uwikłanie.

Wróćmy do samego projektu zmian. Wydaje się, że ministerstwo, próbując ograniczyć sędziowskie delegacje do pięciu lat, zastosowało półśrodek, który niczego nie rozwiąże. Czy nie lepiej dać zainteresowanym wybór: kariera w ministerstwie albo sędziowska toga?

– Po co ponad stu sędziów pracuje w Ministerstwie Sprawiedliwości jako urzędnicy, pobierając przy tym i sędziowskie, i urzędnicze wynagrodzenia? Nie mogą to być po prostu zwykli urzędnicy? – zapytał znajomy laik.

– Bo zajmują się sprawami sędziowskimi, organizacją pracy sądów, statystyką, projektami przepisów dla sądownictwa – odparła merytorycznie znajoma zorientowana w sprawie.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Opinie Prawne
Zacharski, Rudol: O niezależności adwokatury przed zbliżającymi się wyborami
Opinie Prawne
Tomasz Tadeusz Koncewicz: najściślejsza unia pomiędzy narodami Europy
Opinie Prawne
Piotr Szymaniak: Dane osobowe też mają barwy polityczne
Opinie Prawne
Piotr Młgosiek: Indywidualna weryfikacja neosędziów, czyli jaka?
Opinie Prawne
Pietryga: Czy repolonizacja zamówień stanie się faktem?