Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikował 20 grudnia 2022 r. długo oczekiwaną dokumentację aukcyjną i projekty decyzji ws. rezerwacji częstotliwości, niezbędne do przeprowadzenia aukcji na rozdysponowanie częstotliwości 5G. Ogłosił też rozpoczęcie postępowania konsultacyjnego, które potrwa do końca stycznia. To dobry moment na kilka uwag o uwarunkowaniach prawnych, w jakich odbywa się aukcja, i o zawartości przygotowanej dokumentacji aukcyjnej i projektów decyzji rezerwacyjnych.
Po pierwszym czytaniu
Konsultacje toczą się w oparciu o obowiązujące prawo telekomunikacyjne (p.t.). Tymczasem 12 stycznia odbyło się pierwsze czytanie nowej ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej (p.k.e.), która wdraża Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE) i ma zastąpić p.t. Decyzje rezerwacyjne będą wykonywane pod rządami p.k.e., a może nawet rezerwacje częstotliwości po aukcji będą się odbywać po uchwaleniu p.k.e. Wprawdzie art. 78 projektu ustawy wprowadzającej p.k.e. stanowi, że do aukcji ogłoszonych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie p.k.e. i do postępowania ws. dokonania rezerwacji częstotliwości po przeprowadzeniu aukcji ogłoszonych przed dniem wejścia w życie p.k.e., stosuje się przepisy p.t., co do rozdysponowania częstotliwości p.k.e. wprowadza nowe rozwiązania. Implementacja EKŁE istotnie wpływa na rozdysponowanie i korzystanie z przyznanych częstotliwości.
Są bowiem różnice między przepisami p.t. a p.k.e. co do gospodarowania i rozdysponowania częstotliwości. Przykładowo okres rezerwacji w p.t. to maksymalnie 15 lat (art. 114 ust. 5 p.t.), a w p.k.e. – nawet 20 lat. Zgodnie z art. 80 ust. 1 p.k.e. w przypadku rezerwacji częstotliwości zharmonizowanych dla systemów szerokopasmowych rezerwacji można dokonać na czas do 20 lat. To wdrożenie art. 49 ust. 1 EKŁE. P.k.e. wprowadza także (art. 49 ust. 2 EKŁE) nową instytucję przedłużenia praw dla częstotliwości zharmonizowanych (zob. art. 92 p.k.e.). Warto zauważyć, że dziś odnowienie rezerwacji jest w zasadzie automatyczne, a w p.k.e. nie ma już takiego automatyzmu (zob. art. 93 p.k.e.).
Te uregulowania znajdują odzwierciedlenie w uprawnieniach do wykorzystywania częstotliwości. Wpływa to na wycenę wartości częstotliwości, bo dotyczą okresu i sposobu ich wykorzystywania.
Mamy nową dyrektywę
16 stycznia 2023 r. weszła w życie dyrektywa 2022/2555 z 14 grudnia 2022 r. ws. cyberbezpieczeństwa na terytorium UE (NIS2), zastępująca obowiązującą dyrektywę 2016/1148 (NIS). NIS2 musi być wdrożona do polskiego porządku prawnego. Niektóre państwa, np. Finlandia, powołały już w tym celu zespoły złożone nie tylko z przedstawicieli rządu, ale też środowiska gospodarczego. Powstają pytania o zasadność prowadzenia dalszych prac nad obecną nowelą ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (k.s.c.), w sytuacji, gdy opiera ona się na nieobowiązującej dyrektywie NIS (uchyliła ją dyrektywa NIS2) i należy niezwłocznie rozpocząć implementację nowej. Trudno racjonalnie uzasadnić wprowadzanie do decyzji rezerwacyjnych rozwiązań, które wynikają jedynie z projektowanych przepisów nowelizacji k.s.c. Co więcej, sama nowelizacja dotyczy aktu prawnego (ustawy k.s.c.), stanowiącego implementację prawa unijnego (NIS), które przestało właśnie obowiązywać. Dojdzie do trudnej do akceptacji pod względem prawnym sytuacji, że decyzja administracyjna (rezerwacja częstotliwości) będzie regulować obowiązki bez podstawy prawnej lub sprzeczne z obowiązującymi przepisami.