Prawo to obejmuje także „dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu" (art. 61 ust. 2).
Prawo do informacji jest konstytucyjnym, obywatelskim, publicznym prawem podmiotowym o charakterze pozytywnym, ujętym w rozdziale II konstytucji: „Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela". Artykuł 61 konstytucji w połączeniu z art. 47 (prawo do prywatności), art. 49 (prawo do wolności komunikowania się), art. 51 (prawo do nieujawniania informacji dotyczących swojej osoby) i art. 54 (prawo do wyrażania swoich poglądów) kreują sferę informacyjnych uprawnień obywatela.
Artykuł 61 konstytucji jednoznacznie stwarza przesłanki jawnego funkcjonowania państwa. Jego rozwinięciem są przepisy zawarte w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, której art. 3 ust. 1 pkt 3 powtarza m.in. konstytucyjne „prawo dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów". Oczywiste jest, że organami takimi są także Sejm i Senat, o czym świadczy chociażby treść art. 61 ust. 4 konstytucji wskazującego, iż tryb udzielania informacji o ich działalności określają regulaminy (oznacza to zatem zakaz regulowania procedury dostępu do informacji o działalności Sejmu i Senatu ustawą). Bezsporne jest też, że żadne akty podustawowe nie mogą ograniczać obywatelskiego prawa do informacji, a ustawa tylko w takim zakresie, w jakim wymagać tego będzie konieczność ochrony wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych bądź też ochrony porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa (art. 61 ust. 3 konstytucji). Konstytucja stanowi jednocześnie, że zarówno posiedzenia Sejmu i Senatu są jawne (art. 113 i 124 konstytucji RP). Tajność obrad może być uchwalona przez Sejm lub Senat tylko ze względu na dobro państwa bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub senatorów.
W wyroku z 20 marca 2006 r. (sygn. K 17/05) Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że „korelatem [prawa do informacji publicznej] jest spoczywający w pierwszym rzędzie na organach władzy publicznej obowiązek udzielania obywatelom określonych informacji o działalności instytucji. Obowiązek ten polega zatem nie tyle na dostępności określonych informacji dla odbiorcy, ile przynajmniej co do zasady oznacza konieczność aktywnego działania organu udzielającego informacji, które polega na dostarczeniu osobie zainteresowanej na jej żądanie pewnego zakresu informacji. Informacja powinna być związana z działalnością publiczną". W wyroku z 2 lipca 2003 r. (sygn. II SA 837/03) Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że „ogólną zasadą wynikającą z art. 61 konstytucji jest dostęp do informacji. Wszelkie wyjątki od tej zasady powinny być formułowane w sposób wyraźny, a wątpliwości powinny przemawiać na rzecz dostępu".
Zgodnie z art. 18 ust. 1 wskazanej wyżej ustawy „posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów są jawne i dostępne". Jawność posiedzeń Sejmu obejmuje także konieczność umożliwienia prasie, radiu i telewizji sporządzania sprawozdań z posiedzeń Sejmu (art. 172 ust. 1 pkt 2 regulaminu Sejmu). Można zatem stwierdzić, że zapewnienie jawności posiedzeń parlamentu wiąże się z koniecznością pełnego monitorowania ich przebiegu. Wszystkie czynności faktyczne i prawne podejmowane przez te organy muszą odbywać się publicznie, niejako na oczach zainteresowanych podmiotów. Do przestrzegania zasady jawności posiedzeń wystarczyłoby umożliwienie transmisji posiedzeń tych organów, bez zagwarantowania zainteresowanym podmiotom wstępu na nie, jednakże nie można pominąć zawartego w art. 172 ust. 1 pkt 3 regulaminu Sejmu nakazu umożliwienia publiczności „obserwowania obrad Sejmu z galerii w sali posiedzeń Sejmu, na zasadach określonych przez marszałka Sejmu w przepisach porządkowych". Pamiętać należy także o tym, że większość pracy ustawodawczej w parlamencie odbywa się w komisjach, do których również wstęp powinien być zagwarantowany (chyba że zarządzono tajność posiedzenia).