Reklama
Rozwiń
Reklama

Motoryzacja dostała zadyszki

Analitycy nie mają już wątpliwości: w tym roku eksportowego rekordu nie będzie. Zamówienia na części samochodowe spadają, bo i spada sprzedaż samochodów.

Publikacja: 24.04.2019 21:00

Motoryzacja dostała zadyszki

Foto: Bloomberg

Dotychczas polska motoryzacja wydawała się eksportowym samograjem. Nasze firmy wyspecjalizowały się w produkcji komponentów. I chociaż najbardziej prestiżowe inwestycje w branży moto, czyli w gotowe samochody, omijały Polskę, to już produkcja części do aut przynosiła zyski, a ich sprzedaż rosła.

Mówiło się nawet, że taka sytuacja jest korzystniejsza, bo jak produkcja aut spadnie, to i tak części do nich będą potrzebne. Na razie ta teoria się jednak nie sprawdza. Analitycy nie mają już wątpliwości: w tym roku eksportowego rekordu nie będzie. Zamówienia spadają, bo i spada sprzedaż samochodów. Będzie więc malała ich produkcja w krajach, które są i będą odbiorcami polskich części: w Niemczech, Francji, na Słowacji, no i w Wielkiej Brytanii, gdzie mówi się już raczej o zamykaniu fabryk i rezygnacji z produkcji kolejnych modeli, a nie zwiększaniu produkcji. Maleje produkcja samochodów w Polsce. Panda do fabryki w Tychach nie wróciła. Evergreen, czyli Fiat 500, jest nadal atrakcyjny, ale trudno go nazwać nowością, nowego modelu FCA nie ma i jakoś ucichły o nim wszelkie pogłoski. Gliwicki Opel już w stajni PSA właśnie żegna się z kabrioletem Cascada i choćby prezes koncernu Carlos Tavares zapewniał, że Astra pozostaje bestsellerem Opla, to wiadomo, że firma musi zostać najpierw do końca naprawiona, zanim dostanie w nagrodę nowy model. Jak na razie PSA raczej tnie ofertę, niż ogłasza premiery.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Grawitacji nie ma!
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Zbrojenia? Konkurencja, głupcze
Opinie Ekonomiczne
Henryk Zimakowski: Kiedy LOT odzyska samofinansowanie?
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Gospodarka, głupcze. Dwa lata od wyborów z 15 października
Opinie Ekonomiczne
Prof. Adam Noga: Ten Nobel z ekonomii był oczekiwany od dawna
Reklama
Reklama