Motoryzacja dostała zadyszki

Analitycy nie mają już wątpliwości: w tym roku eksportowego rekordu nie będzie. Zamówienia na części samochodowe spadają, bo i spada sprzedaż samochodów.

Publikacja: 24.04.2019 21:00

Motoryzacja dostała zadyszki

Foto: Bloomberg

Dotychczas polska motoryzacja wydawała się eksportowym samograjem. Nasze firmy wyspecjalizowały się w produkcji komponentów. I chociaż najbardziej prestiżowe inwestycje w branży moto, czyli w gotowe samochody, omijały Polskę, to już produkcja części do aut przynosiła zyski, a ich sprzedaż rosła.

Mówiło się nawet, że taka sytuacja jest korzystniejsza, bo jak produkcja aut spadnie, to i tak części do nich będą potrzebne. Na razie ta teoria się jednak nie sprawdza. Analitycy nie mają już wątpliwości: w tym roku eksportowego rekordu nie będzie. Zamówienia spadają, bo i spada sprzedaż samochodów. Będzie więc malała ich produkcja w krajach, które są i będą odbiorcami polskich części: w Niemczech, Francji, na Słowacji, no i w Wielkiej Brytanii, gdzie mówi się już raczej o zamykaniu fabryk i rezygnacji z produkcji kolejnych modeli, a nie zwiększaniu produkcji. Maleje produkcja samochodów w Polsce. Panda do fabryki w Tychach nie wróciła. Evergreen, czyli Fiat 500, jest nadal atrakcyjny, ale trudno go nazwać nowością, nowego modelu FCA nie ma i jakoś ucichły o nim wszelkie pogłoski. Gliwicki Opel już w stajni PSA właśnie żegna się z kabrioletem Cascada i choćby prezes koncernu Carlos Tavares zapewniał, że Astra pozostaje bestsellerem Opla, to wiadomo, że firma musi zostać najpierw do końca naprawiona, zanim dostanie w nagrodę nowy model. Jak na razie PSA raczej tnie ofertę, niż ogłasza premiery.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody