Motoryzacja dostała zadyszki

Analitycy nie mają już wątpliwości: w tym roku eksportowego rekordu nie będzie. Zamówienia na części samochodowe spadają, bo i spada sprzedaż samochodów.

Publikacja: 24.04.2019 21:00

Motoryzacja dostała zadyszki

Foto: Bloomberg

Dotychczas polska motoryzacja wydawała się eksportowym samograjem. Nasze firmy wyspecjalizowały się w produkcji komponentów. I chociaż najbardziej prestiżowe inwestycje w branży moto, czyli w gotowe samochody, omijały Polskę, to już produkcja części do aut przynosiła zyski, a ich sprzedaż rosła.

Mówiło się nawet, że taka sytuacja jest korzystniejsza, bo jak produkcja aut spadnie, to i tak części do nich będą potrzebne. Na razie ta teoria się jednak nie sprawdza. Analitycy nie mają już wątpliwości: w tym roku eksportowego rekordu nie będzie. Zamówienia spadają, bo i spada sprzedaż samochodów. Będzie więc malała ich produkcja w krajach, które są i będą odbiorcami polskich części: w Niemczech, Francji, na Słowacji, no i w Wielkiej Brytanii, gdzie mówi się już raczej o zamykaniu fabryk i rezygnacji z produkcji kolejnych modeli, a nie zwiększaniu produkcji. Maleje produkcja samochodów w Polsce. Panda do fabryki w Tychach nie wróciła. Evergreen, czyli Fiat 500, jest nadal atrakcyjny, ale trudno go nazwać nowością, nowego modelu FCA nie ma i jakoś ucichły o nim wszelkie pogłoski. Gliwicki Opel już w stajni PSA właśnie żegna się z kabrioletem Cascada i choćby prezes koncernu Carlos Tavares zapewniał, że Astra pozostaje bestsellerem Opla, to wiadomo, że firma musi zostać najpierw do końca naprawiona, zanim dostanie w nagrodę nowy model. Jak na razie PSA raczej tnie ofertę, niż ogłasza premiery.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację