Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 24.04.2019 21:00 Publikacja: 24.04.2019 21:00
Foto: Bloomberg
Dotychczas polska motoryzacja wydawała się eksportowym samograjem. Nasze firmy wyspecjalizowały się w produkcji komponentów. I chociaż najbardziej prestiżowe inwestycje w branży moto, czyli w gotowe samochody, omijały Polskę, to już produkcja części do aut przynosiła zyski, a ich sprzedaż rosła.
Mówiło się nawet, że taka sytuacja jest korzystniejsza, bo jak produkcja aut spadnie, to i tak części do nich będą potrzebne. Na razie ta teoria się jednak nie sprawdza. Analitycy nie mają już wątpliwości: w tym roku eksportowego rekordu nie będzie. Zamówienia spadają, bo i spada sprzedaż samochodów. Będzie więc malała ich produkcja w krajach, które są i będą odbiorcami polskich części: w Niemczech, Francji, na Słowacji, no i w Wielkiej Brytanii, gdzie mówi się już raczej o zamykaniu fabryk i rezygnacji z produkcji kolejnych modeli, a nie zwiększaniu produkcji. Maleje produkcja samochodów w Polsce. Panda do fabryki w Tychach nie wróciła. Evergreen, czyli Fiat 500, jest nadal atrakcyjny, ale trudno go nazwać nowością, nowego modelu FCA nie ma i jakoś ucichły o nim wszelkie pogłoski. Gliwicki Opel już w stajni PSA właśnie żegna się z kabrioletem Cascada i choćby prezes koncernu Carlos Tavares zapewniał, że Astra pozostaje bestsellerem Opla, to wiadomo, że firma musi zostać najpierw do końca naprawiona, zanim dostanie w nagrodę nowy model. Jak na razie PSA raczej tnie ofertę, niż ogłasza premiery.
Od początku czerwca ceny ropy naftowej wzrosły o ponad 20 proc. Jak zwykle rynek ropy reaguje na sytuację polity...
W inwestowaniu w OZE brakuje strategii, planu i koordynacji. W efekcie marnotrawimy nie tylko inwestycje, ale i...
Polskie firmy są w ścisłej czołówce światowej najrzetelniejszych, najbardziej terminowych płatników faktur za to...
Unia Europejska zabiega o przestrzeń wolnego handlu w świecie nieprzyjaznej geopolityki i egoizmów narodowych.
Polski bank z wyróżnieniem w kategorii Metaverse. Międzynarodowe jury doceniło innowacyjną kampanię Pekao dla młodych klientów.
Wiele rzeczy stanęło w Polsce w miejscu. I same z siebie nie chcą zdecydowanie ruszyć do przodu, czekając na lep...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas