Biura podróży czekają fuzje i przejęcia

Rozmowa: Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki

Publikacja: 01.03.2012 02:20

Biura podróży czekają fuzje i przejęcia

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Rz:Jaka będzie kondycja polskiej turystyki w 2012 roku? Czy branża zacznie rosnąć?

Jan Korsak: To nie będzie łatwy rok. Kryzys gospodarczy sprawia, że podejmujemy decyzje o wyjeździe urlopowym w ostatniej chwili. Sytuacja jest więc trudno przewidywalna. W miarę dobrej myśli są touroperatorzy, za to pesymistami są ich agenci.

Skąd ta rozbieżność prognoz?

Mamy dużą nadpodaż ofert. Touroperatorzy kalkulują więc, na ilu klientów mogą faktycznie liczyć. I pod te plany przygotowują rezerwacje hoteli i samolotów. By nie stracić, nie mogą przygotować ich ani za mało, ani za dużo.

Kto w obecnej sytuacji ma więcej do stracenia? Duże czy małe firmy?

Mamy na rynku touroperatorów i ich agentów. Wszyscy działają w systemie naczyń połączonych. Jeśli przy małej sprzedaży tour-operator popadnie w kłopoty finansowe, odbije się to na prowizji agentów.

Czy touroperatorzy będą dalej szukać okazji do cięcia kosztów?

Będziemy mieli do czynienia z działaniami nakierowanymi na konsolidację kapitałową. Łączenie potencjałów dwóch firm może w obecnej sytuacji przynieść dobre efekty w postaci obniżenia kosztów. Przykłady takich działań już mamy.

To zmieni strukturę rynku?

To będzie naturalna kolej rzeczy. Takie sprawy załatwia się jednak w zaciszu gabinetów, będziemy się o nich dowiadywać już po fakcie.

—rozmawiał: Adam Woźniak

Rz:Jaka będzie kondycja polskiej turystyki w 2012 roku? Czy branża zacznie rosnąć?

Jan Korsak: To nie będzie łatwy rok. Kryzys gospodarczy sprawia, że podejmujemy decyzje o wyjeździe urlopowym w ostatniej chwili. Sytuacja jest więc trudno przewidywalna. W miarę dobrej myśli są touroperatorzy, za to pesymistami są ich agenci.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody