Reklama

Cyfryzacja jest szansą na rozwój

Rozmowa: Jacek Bajger, partner w KPMG

Publikacja: 28.06.2012 05:28

Rz: Z czego wynikał wzrost przychodów w branży poligraficznej?

Jacek bajger: Spora grupa firm już teraz sprzedaje część usług i produktów za granicę i tu są szanse na ekspansje, bo potencjał wzrostu w tym obszarze jest duży.

Dlaczego? Jesteśmy tańsi?

Też. Ale dodatkowe zalety, jakie mają polskie firmy, to także dostęp do maszyn, papieru i dobrej kadry.

Jakie są przeszkody, które mogą utrudniać ich szybki rozwój?

Reklama
Reklama

Aktualnie przeszkodą jest globalna ekonomia. Problemem branży jest też jej duże rozdrobnienie – znaczna część działających w niej firm to małe i średnie przedsiębiorstwa. Albo zaczną się konsolidować, albo będą przejmowane przez większych graczy, albo będą bankrutować. Słabością są też koszty materiałów, które są sprowadzane z zagranicy, a wyceniane w obcych walutach, znaczenie ma więc kurs złotego głównie wobec euro. Przedsiębiorcy wskazują też na problemy z osiągnięciem zadowalających marż oraz koszty zakupu i utrzymania maszyn.

Cyfryzacja jest zagrożeniem dla poligrafii?

Zapewne wiele materiałów stopniowo będzie przechodzić w ciągu najbliższych lat na elektroniczne czytniki. Rozwój nośników cyfrowych jest też jednak szansą dla branży – daje możliwość cyfrowego przetwarzania danych i otwiera na rynku nowe możliwości drukowania. Dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu web-to-print można np. drukować na zamówienie w mniejszym nakładzie.

—rozmawiała Magdalena Lemańska

Rz: Z czego wynikał wzrost przychodów w branży poligraficznej?

Jacek bajger: Spora grupa firm już teraz sprzedaje część usług i produktów za granicę i tu są szanse na ekspansje, bo potencjał wzrostu w tym obszarze jest duży.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Polska Rzeczpospolita Piratów Drogowych
Opinie Ekonomiczne
Polscy przedsiębiorcy apelują o państwową pomoc dla Barlinka po rosyjskim ataku
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Strategia szaleńca?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Technologia atakuje. Należy się bać?
Reklama
Reklama