Tylko 79 zł za pół roku czytania.
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Aktualizacja: 25.03.2025 09:44 Publikacja: 03.11.2021 12:07
Foto: Bloomberg
Jednak z niezrozumiałych dla mnie powodów nadal zapominamy, że paliwa z punktu widzenia dochodów budżetowych, nie są zwykłym towarem. Paliwo, które kupujemy do naszych pojazdów, w systemach finansowych chyba większości gospodarek, ma znaczenie podwójne. Pierwsze, to zasilanie naszych samochodów, a drugie to zasilanie budżetów państw. Chciałbym wyraźnie podkreślić, że jest to zabieg celowy, ponieważ wysokie daniny nakładane na ten produkt są nakładane w sposób świadomy - nieproporcjonalnie do kosztu jego wytworzenia. I nie jest to przypadek, ani próba ukrycia dodatkowych podatków. W ten sposób skonstruowaliśmy, jak wiele innych państw, nasz system zasilania budżetu. A mimo to cena benzyny i diesla w Polsce nadal jest najniższa w Europie (w Holandii, dla porównania, to 8,40 zł za litr).
Ponad 30 lat temu doskonale wpisaliśmy się w globalny system ustanowiony przez USA, co zapewniło nam cywilizacyjny skok, ale i rozleniwiło. Teraz czas przebudzić się ze snu. To może mieć dla nas… bardzo pozytywne konsekwencje.
Ataki na zyski banków i wezwania do ich kolejnego obciążenia przestały być przed wyborami prezydenckimi tylko domeną lewicy. Niestety, po wyborach zacznie się poszukiwane pieniędzy u wszystkich i przez wszystkich.
Ministrowie i posłowie zajęci są okładaniem się pałkami, prezydencka kampania wyborcza to festiwal setki razy słyszanych obietnic, a polityka mieszkaniowa, jak nie miała wyznaczonego kierunku, tak nie ma. Kto ponosi koszty tego chaosu?
Autobusy zasilane wodorem mają szansę stać się symbolem nowoczesnej, zeroemisyjnej mobilności. Ale czy rzeczywiście mogą sprostać ekologicznym i finansowym oczekiwaniom samorządów lokalnych?
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Nadszedł punkt zwrotny dla unijnej konkurencyjności, dekarbonizacji i bezpieczeństwa. Czas na działanie - pisze unijny komisarz ds. energii i mieszkalnictwa.
W salonach dealerskich sieci Suzuki w całej Polsce ruszyły pokazy premierowych motocykli Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM. Nowe maszyny będzie można zobaczyć w miastach praktycznie w całej Polsce.
Utraciwszy aktywa w Niemczech tuż po wybuchu wojny z Ukrainą, Rosnieft może być teraz zmuszony pozbyć się ostatniego dużego aktywa. To sieć 6500 stacji benzynowych i największa prywatna rafineria w Indiach, którą Rosjanie kupili za blisko 13 mld dol.
Autobusy zasilane wodorem mają szansę stać się symbolem nowoczesnej, zeroemisyjnej mobilności. Ale czy rzeczywiście mogą sprostać ekologicznym i finansowym oczekiwaniom samorządów lokalnych?
Amerykanie nie mają hamulców w zakupach paliw wyprodukowanych z rosyjskiej ropy, choć sami obłożyli je sankcjami. Dolary zasilają rosyjską agresję i kieszenie pośredników. Najbogatszy człowiek Indii zarabia w ten sposób prawie 1 mld dol. rocznie.
Pierwsze własne instalacje wytwórcze mają już Orlen i Grupa Polsat Plus. Nad uruchomieniem produkcji zastawiają się też inne firmy. Rozwój rynku wodoru uzależniony jest jednak od wsparcia regulacyjnego, finansowego i infrastrukturalnego.
Dubajska czekolada może zawierać ślady pleśni – informuje niemiecki tygodnik „Der Spiegel”. Niemiecka Fundacja Warentest odkryła, że ta najbardziej popularna i kosztowna czekolada może być niebezpieczna dla konsumentów. Nie wszyscy producenci produkują ja z jednakową dbałością.
Perspektywa złagodzenia antyrosyjskich sankcji może stać się atutem Ukrainy w rozmowach pokojowych, ponieważ głównym celem ograniczeń było zmuszenie Rosji do zakończenia wojny.
Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa ocenia, że konsumenci będą odczuwać przez rok nowe ceny kawy, a wszystkie poboczne skutki wyższych cen „utrzęsą się” po 4 latach. Amerykańskie zrzeszenie firm związanych z kawą (eksport, import, maklerzy, palarnie, detaliści) zwróciło się do administracji USA o ochronę przed dodatkowymi stawkami celnymi.
Gaz ziemny jest najpopularniejszym paliwem, którym Polacy ogrzewają swoje domy. Blisko 30 proc. budynków w Polsce jest ogrzewane dzięki „błękitnemu paliwu” – wynika najnowszego zestawienia Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Te dane jednak – jak wskazuje branżowe stowarzyszenie skupiające elektrociepłownie – mogą być mylące. Patrząc na liczbę gospodarstw domowych to jednak ciepło systemowe jest najpopularniejszym źródłem ciepła. Rząd zapowiada także walką z tzw. nowym podatkiem od ogrzewania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas