Przychodzi prezes spółki lub kierownik jednostki do szefa swojego audytu i pyta: Jak możesz nam pomóc w czasie kryzysu? Co odpowiada audytor? Najczęściej: Jak świetnie, że pan o nas pomyślał. Częstokroć jest to pierwsze spotkanie z prezesem lub kierownikiem od miesięcy…
Niepewność gospodarcza prowadzi do nowatorskich rozwiązań, zmiany ważności celów oraz bardziej efektywnego wykorzystania dostępnych w organizacji zasobów – dotyczy to także audytu wewnętrznego. Można pokusić się o śmiałe stwierdzenie, że obecny kryzys może tchnąć nowe życie w ten fach, a to jest bardzo audytorom potrzebne. Dokonajmy krótkiej analizy stanu obecnego: audytor jest postrzegany jako kontroler nastawiony złowrogo do organizacji i ludzi w niej pracujących (ten drastyczny opis nie dotyczy oczywiście wszystkich zespołów audytorskich). Pisze niesympatyczne raporty i stoi ponad prawem, bo jego nikt nie kontroluje. Przydatność biznesowa audytu rzadko uznawana jest za wysoką. Dlaczego? Otóż jednym z czynników tej oceny jest tworzenie przez audytorów rekomendacji, które piętrzą biurokrację i nie mają wiele wspólnego z rozwojem biznesu.
[srodtytul]Okazja do zmian[/srodtytul]
Spowolnienie gospodarcze może stać się świetnym antidotum na sposób pracy audytu i jego postrzegania przez organizację. Co miałoby być motorem tych zmian? Otóż konieczność wsparcia własnej organizacji w ciężkich czasach. Audytor jest bowiem częścią firmy, ministerstwa czy banku i jego dalszy rozwój uzależniony jest od funkcjonowania zatrudniającej go instytucji. Jest to czas, kiedy można, bazując na Międzynarodowych Standardach Profesjonalnej Praktyki Audytu Wewnętrznego, zwiększyć swoje zaangażowanie po stronie doradztwa, nie zapominając o konieczności wzmacniania kontroli w miejscach, które są narażone na potencjalne straty. Audytor, dobrze zarządzając czasem, powinien badać te obszary, które są generatorami wartości danej organizacji, i twórczo poszukiwać rozwiązań mogących ograniczyć negatywne skutki kryzysu.
Profesjonalne wsparcie zarządów w ich codziennej pracy, koncentrujące się na tworzeniu biznesowo uzasadnionych rekomendacji może pozwolić audytowi na całkowitą zmianę wizerunku oraz podniesienie rangi tej funkcji w organizacji. Może pomóc firmie lub instytucji w przetrwaniu trudnych czasów – a ta pomoc jest wysoko ceniona.