Reklama

Wprowadzenie systemu opłat drogowych bez sukcesu

Skarb państwa, do którego mają wpływać pieniądze pobierana za pomocą elektronicznego myta, stracił w ciągu kilku dni kilka milionów złotych

Publikacja: 05.07.2011 03:42

Start elektronicznego systemu poboru opłat na polskich drogach trudno uznać za udany. Po pierwsze, wszystko ruszyło nie 1, ale 3 lipca, dzięki czemu samochody ciężarowe i dostawcze, które teraz zamiast winiet muszą mieć elektroniczne pudełko (viaBox) rejestrujące kilometry przejechane po płatnych drogach, poruszały się po nich za darmo. Według wyliczeń Skarb Państwa, do którego mają wpływać pieniądze z opłat, stracił przez to kilka milionów złotych.

 

Tracił też będzie jeszcze przez jakiś czas, bowiem na wielu odcinkach dróg, m.in. na nowym fragmencie trasy S7 ze Skarżyska do Kielc czy na autostradowej obwodnicy Krakowa, nawet nie stanęły jeszcze tzw. bramownice wypatrujące samochodów z viaBoksami. Według zapowiedzi operatora systemu viaTOLL pełna szczelność ma być osiągnięta w sierpniu.

Zawiodła też dystrybucja viaBoksów – w wielu miejscach, zwłaszcza przy granicach, tworzyły się kolejki zdenerwowanych kierowców, bo procedura wypożyczenia urządzenia wymaga przedstawienia wielu dokumentów i trochę trwa. Można by rzec – klęska na całej linii, choć jednocześnie wiele firm zwlekało z wykupieniem urządzeń, a mogły to robić od dwóch miesięcy.

A i Kapsch, zwycięzca mocno opóźnionego przetargu na system, którego rozruch zwykle trwa ok. roku, miał tego czasu znacznie mniej. Fakt, nie dokonał niemożliwego, ale i teraz nie uchyla się od odpowiedzialności i nie szuka innych winnych. Bez protestu zgadza się też na zapłatę kar i rekompensat. Oczywiście w grę wchodzi kontrakt na 4 mld zł, ale to i tak nietypowa sytuacja. Choć oczywiście byłoby lepiej, gdyby wszystko było po prostu na czas – i przetarg, i system.

Reklama
Reklama

Start elektronicznego systemu poboru opłat na polskich drogach trudno uznać za udany. Po pierwsze, wszystko ruszyło nie 1, ale 3 lipca, dzięki czemu samochody ciężarowe i dostawcze, które teraz zamiast winiet muszą mieć elektroniczne pudełko (viaBox) rejestrujące kilometry przejechane po płatnych drogach, poruszały się po nich za darmo. Według wyliczeń Skarb Państwa, do którego mają wpływać pieniądze z opłat, stracił przez to kilka milionów złotych.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Janusz Jankowiak: Pod wodą, czyli jak podejść do nierównowagi fiskalnej
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Magiczne 60 procent
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Kubisiak: Kręta ścieżka rewolucji AI
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Polska to nie jest kraj dla kawoszy
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Granice produktywności: jak infrastruktura wpływa na potencjał wzrostu
Reklama
Reklama