Reklama
Rozwiń

Wyniki w cieniu podatków

Trwa sezon publikowania wyników finansowych spółek za IV kwartał i cały ubiegły rok. To dobra okazja, by popatrzeć, jaka jest efektywna stopa podatku dochodowego płacona przez firmy

Publikacja: 13.02.2012 03:46

Wyniki w cieniu podatków

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

W opublikowanym dwa tygodnie temu prospekcie emisyjnym Facebooka wśród wielu rzeczy, na które zwrócili uwagę analitycy, była efektywna stopa podatku dochodowego płaconego przez tę dynamicznie rozwijającą się firmę. Za 2011 rok wynosiła 41 proc. i była wyraźnie wyższa niż nominalna wartość tego podatku w USA, która sięga do 35 proc.

Co więcej, efektywna stopa podatku Facebooka była wyższa niż w największych amerykańskich spółkach technologicznych. W Yahoo! wynosiła ona w 2011 r. 29 proc., w Google'u 21 proc., a w Apple'u – rok finansowy firma skończyła we wrześniu – 24,2 proc.

Wyjaśnienie, dlaczego inne duże firmy technologiczne płacą efektywnie niższe podatki, nie jest trudne: sporą część zysków realizują poza USA i dopóki nie dokonają transferu tych pieniędzy do macierzystego kraju, nie obejmuje ich amerykański podatek dochodowy. Postępowanie firm jest aprobowane przez inwestorów, bo dzięki niemu spółki mają więcej zysku do podziału. Facebook ciągle gros zysków realizuje w USA.

Problem wysokich podatków i związanej z tym ucieczki amerykańskich firm do innych państw dostrzega rząd prezydenta Baracka Obamy. Wiele wskazuje na to, że 13 lutego prezydent zapowie zmiany w podatkach celem ich obniżenia. Do jakiego poziomu? Spekuluje się, że zamiast 35 proc. będzie to stawka o kilka punktów procentowych niższa.

Ostatnie dni pokazały, że Facebook nie jest rekordzistą w wysokości efektywnego podatku. Z raportu finansowego LinkedIn, internetowego serwisu społecznościowego dla profesjonalistów, wynika, że w 2011 r. efektywna stopa podatku przekroczyła 48 proc. Jednak w samym IV kwartale, w którym spółka osiągnęła niemal 37 proc. całorocznego zysku przed opodatkowaniem, było to już tylko nieco ponad 18 proc. Inaczej mówiąc, ku zadowoleniu inwestorów firma zaczęła optymalizować podatki.

Choć jest już połowa lutego, to polski sezon publikacji wyników rocznych dopiero się rozpoczął. Spośród dużych i średnich spółek niefinansowych, które już wyniki opublikowały, najwyższą efektywną stopę podatku dochodowego miał PKN Orlen. Wyniosła niemal 23 proc. Najniższą – jedynie 13 proc. – zanotowało Echo. Z trzech banków, które do tej pory podały wyniki, najwyższy efektywny podatek – ponad 23 proc. – zapłacił BZ WBK, a najniższy – nieco ponad 21 proc. – ING BSK. 2 punkty procentowe różnicy to niewiele przy tym, co widzimy w amerykańskich spółkach.

Autor jest publicystą ekonomicznym

W opublikowanym dwa tygodnie temu prospekcie emisyjnym Facebooka wśród wielu rzeczy, na które zwrócili uwagę analitycy, była efektywna stopa podatku dochodowego płaconego przez tę dynamicznie rozwijającą się firmę. Za 2011 rok wynosiła 41 proc. i była wyraźnie wyższa niż nominalna wartość tego podatku w USA, która sięga do 35 proc.

Co więcej, efektywna stopa podatku Facebooka była wyższa niż w największych amerykańskich spółkach technologicznych. W Yahoo! wynosiła ona w 2011 r. 29 proc., w Google'u 21 proc., a w Apple'u – rok finansowy firma skończyła we wrześniu – 24,2 proc.

Opinie Ekonomiczne
Polacy oszczędzają jak nigdy dotąd. Ale dlaczego trzymają miliardy na kontach?
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Opinie Ekonomiczne
Czas ucieka. UE musi znaleźć sposób na rosyjskie aktywa
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Ustawa schronowa, czyli tworzenie prawa do poprawy
Opinie Ekonomiczne
Ptak-Iglewska: USA zostawiają w biedzie swoich obywateli. To co mają dla UE?
Opinie Ekonomiczne
Bartłomiej Sawicki: Rachunki za prąd „all inclusive” albo elastyczne taryfy