Reklama

Patriotyzm gaśnie przy płaceniu rachunków

Według sondażu przeprowadzonego przez serwis Oferteo.pl zdecydowana większość Polaków palących w piecach wybrałaby droższy węgiel pod warunkiem, że byłby on krajowej produkcji.

Aktualizacja: 05.01.2015 08:24 Publikacja: 05.01.2015 03:39

Piotr Mazurkiewicz

Piotr Mazurkiewicz

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek

Już nieraz zarówno handlowcy, jak i producenci wielu produktów próbowali grać na patriotycznej nucie. Choć zazwyczaj odbiór takiej promocji jest pozytywny, to niekoniecznie musi mieć wpływ na realne zakupy.

W badaniach zazwyczaj odpowiadamy w taki sposób, aby pokazać się jako lepsza osoba, niż jesteśmy faktycznie.

Przykłady? Gdy polski koncern odzieżowy LPP przeniósł swoje znaki towarowe, jak Reserved, do spółek w rajach podatkowych, wybuchła ogólnokrajowa dyskusja owocująca nawoływaniem do bojkotu towarów tej firmy za unikanie płacenia podatków w kraju. Ale LPP nadal zwiększała sprzedaż nawet ponad 20 proc. O bojkocie bowiem mówili zazwyczaj ci, którzy jej towarów wcale nie nabywali, a stałych klientów cała sprawa po prostu nie interesowała.

Jesteśmy jednym z czołowych producentów żywności, która jest tania i dobrej jakości. Okresowo jednak z Holandii czy Hiszpanii importujemy jeszcze tańszą i wtedy Polacy bez żadnych oporów ją kupują. Oczywiście rośnie już grupa świadomych konsumentów, dla których kraj pochodzenia towaru jest nawet ważniejszy od ceny, ale to ciągle zdecydowana mniejszość. Inaczej w kraju, w którym produkuje się tak dużo mleka, nawet w czołowych sieciach handlowych na półkach nie zajmowałoby tyle miejsca mleko z importu.

Dlaczego? Statystyczne gospodarstwo domowe największą część swojego budżetu przeznacza na żywność, więc sentymenty przegrywają z chęcią obniżenia kwoty na paragonie. I taka sama logika wygrywa w sklepach z elektroniką, odzieżą czy kosmetykami.

Reklama
Reklama

W przypadku węgla nie można zapominać o jeszcze jednym aspekcie. Górnicy odbierani są jako wyjątkowo roszczeniowa grupa społeczna, do tego otrzymująca płace czy emerytury znacznie powyżej średniej krajowej.

Choć od kilku kryzysowych lat większość społeczeństwa musiała zaciskać pasa, górnicy w obronie swoich rozbuchanych przywilejów palili opony na ulicach.

Taki jest odbiór ich poczynań. Dlatego większość konsumentów uważa, iż na restrukturyzację górnictwa trafiło już wystarczająco dużo publicznych środków, a ta kroplówka musi ostatecznie zostać odcięta.

Niemniej nie jest to sprzeczne z deklaracjami o patriotyzmie zakupowym. Ankietowani przynajmniej w trakcie badania poczują się lepiej, a gdy przyjdzie im podejmować faktyczne decyzje zakupowe, już przed nikim nie będą się musieli tłumaczyć.

Już nieraz zarówno handlowcy, jak i producenci wielu produktów próbowali grać na patriotycznej nucie. Choć zazwyczaj odbiór takiej promocji jest pozytywny, to niekoniecznie musi mieć wpływ na realne zakupy.

W badaniach zazwyczaj odpowiadamy w taki sposób, aby pokazać się jako lepsza osoba, niż jesteśmy faktycznie.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Opinie Ekonomiczne
Wojciech Warski: O przywódcach i narzędziach przymusu ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Brak zaufania podcina nam skrzydła. Jest źle
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Napięty budżet i spóźniony refleks Adama Glapińskiego
Opinie Ekonomiczne
Polska czy urzędnicza racja stanu?
Opinie Ekonomiczne
Janusz Jankowiak o szkodliwych skutkach... cięcia stóp
Reklama
Reklama