Patriotyzm przeliczany na pieniądze

Patriotyzm staje się modny. Polacy są coraz bardziej dumni z polskich sportowców (nawet gdy walczą w barwach Niemiec).

Publikacja: 07.02.2016 21:00

Paweł Jabłoński

Paweł Jabłoński

Foto: Fotorzepa/Waldemar Kompała

Popularne jest chwalenie się polskimi osiągnięciami gospodarczymi. Firmy polskie coraz częściej informują, jak wysokie zapłaciły w kraju podatki. Politycy używają słowo „Polska" w co drugim zdaniu.

To są jednak tylko słowa. Dla gospodarki ważne są zachowania konsumentów, wśród których zachodzą rewolucyjne zmiany. Jeszcze kilkanaście lat temu informacja, że dany produkt został w wyprodukowany w Polsce (czyli przez Polaków), była dla niego obciążeniem.

Jednak w ostatnich kilkunastu latach byliśmy świadkami, jak doskonale nasze firmy opanowały arkana marketingu, nauczyły się walczyć o swoje marki i chwalić się jakością swoich wyrobów. Dziś nikt się nie wstydzi produkować czy kupować polskie towary. Coraz lepiej jest z tym również za granicą. Powoli przestajemy być krajem prymitywnych i tanich towarów.

Prezentowane dziś przez „Rzeczpospolitą" dane o sympatii sieciowych konsumentów trzeba traktować tylko jako ogólne deklaracje. Trudno wierzyć, by aż dla ponad połowy z tak wymagających kupców, jak bywalcy internetowych sklepów, cena przestała być decydującym czynnikiem. Tak naprawdę te badania pokazują pozytywne zmiany, jakie zachodzą w polskiej świadomości.

Oczywiście będzie to miało przełożenie na handel. Polskim producentom będzie łatwiej konkurować z zagranicznymi firmami. Jednak nie powinni liczyć na taryfę ulgową w odniesieniu czy to do cen, czy do jakości swoich produktów.

Najważniejsze, że nie będą musieli się wstydzić ani ukrywać swojej polskości, byle tylko nie kojarzyć się z polską siermiężnością. Nie będzie trzeba wymyślać angielskich czy włoskich nazw dla polskich produktów.

Dla całego społeczeństwa ta moda na patriotyzm też jest ważna, bo świadczy o tym, że Polacy stają się coraz bardziej świadomi znaczenia gospodarki. Coraz powszechniejsza jest wiedza o związku między powodzeniem firm a bogactwem finansowanego przez nie państwa. Dlatego popierajmy rozsądny patriotyzm konsumentów.

Popularne jest chwalenie się polskimi osiągnięciami gospodarczymi. Firmy polskie coraz częściej informują, jak wysokie zapłaciły w kraju podatki. Politycy używają słowo „Polska" w co drugim zdaniu.

To są jednak tylko słowa. Dla gospodarki ważne są zachowania konsumentów, wśród których zachodzą rewolucyjne zmiany. Jeszcze kilkanaście lat temu informacja, że dany produkt został w wyprodukowany w Polsce (czyli przez Polaków), była dla niego obciążeniem.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację