Małe auto, które przewiezie pół tony bagażu

Najmniejsze kombi Skody ma całkiem spory bagażnik o dużej ładowności. Mankamentem auta jest jednak uciążliwy hałas wewnątrz pojazdu

Publikacja: 22.01.2008 06:29

Małe auto, które przewiezie pół tony bagażu

Foto: Rzeczpospolita

Fabia przyczyniła się do rozbudowy oferty w segmencie małych samochodów, sprzedając z sukcesem nie tylko hatchbacki, ale też sedany i kombi. W styczniu do sprzedaży weszła nowa generacja niewielkich kombiaków Skody, które mogą być wyposażone w silniki o pojemności od 1,2 l (60-konna benzyna) po 1,9-litrowe, 105-konne diesle.

Prawie dwulitrowy silnik wysokoprężny dysponuje tak dużym momentem obrotowym, że ruszając samochodem spod świateł, z łatwością można wywołać poślizg napędzanych kół. Auto jednak nie jest rakietą. Przyspieszanie spowalniane jest koniecznością częstej zmiany biegów – pierwszy i drugi są bardzo krótkie i dopiero trzeci lub czwarty pozwalają rzadziej sięgać do dźwigni skrzyni biegów.

Silnik wysokoprężny doceniam podczas wyprzedzania – nawet jeżeli obroty silnika spadną do dwóch tysięcy na minutę, nie muszę redukować biegu z piątego na czwarty. Maksymalny moment jest bowiem rozwijany już przy 1800 obr./min. Wystarczy zatem, że wcisnę gaz i diesel sprawnie nabiera obrotów, szybko rozpędzając samochód.

Auto wyposażono jedynie w pięciostopniową skrzynię biegów, która lekko pracuje i jest tańsza od sześciostopniowej. Nie ma jednak nadbiegu, który przy większych prędkościach pozwala silnikowi na pracę z niskim obrotami. Mimo to samochód nie ma specjalnie dużego apetytu na paliwo. Na trasie skoda może spalać nieco ponad 5 l/100 km, natomiast jazda w mieście wymaga ok. 6,6 l/100 km. Męczące jest jedynie buczenie silnika – auto jest wewnątrz głośne.

Kombi jest dłuższe o 25 cm od wersji pięciodrzwiowej. Bagażnik powiększył się o 54 l – ma 480 l pojemności.

Małe przedmioty można przewozić w dwóch przegródkach umieszczonych wzdłuż tylnych błotników między nadkolami i zderzakiem. Od całości bagażnika oddzielają je plastikowe zastawki o wysokości ok. 15 cm. W razie potrzeby bagażnik można powiększyć do pojemności 1460 l, składając oparcie tylnej kanapy.

Ładowność fabii kombi wynosi 515 kilogramów niezależnie od tego, czy auto napędzane jest małym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l czy blisko 2-litrowym dieslem, który powoduje, że samochód jest cięższy od najlżejszej wersji o blisko 130 kg.

Wnętrze wykonane jest solidnie, z jakościowo dobrych materiałów, ale bez polotu. Wszystkie przyciski na desce rozdzielczej są identyczne i umieszczone w równych rzędach, więc trzeba zapamiętać ich ułożenie. Także oznaczenie tarcz prędkościomierza i obrotomierza jest bardzo podobne – dwucyfrowe, co na pierwszy rzut oka utrudnia orientację. Zazwyczaj obrotomierz ma pojedyncze cyfry na wskaźniku, a prędkościomierz wyskalowany jest w dziesiątkach.

Kierownica ma gruby, przyjemny w dotyku wieniec. Fotele są wygodne, chociaż umieszczone blisko siebie – fabia jest o osiem centymetrów węższa od konkurencji. Przy całkowitej szerokości auta wynoszącej 164 cm jest to wyczuwalne.

Fabia kombi właśnie wchodzi do sprzedaży. Model wyceniono w najtańszej wersji z 60-konnym silnikiem o pojemności 1,2 l na równe 40 tys. zł, w najdroższej ze 105-konnym dieslem na 63 500 zł. Wersja classic (ceny od 40 do 54 tys. zł) ma m.in. cztery poduszki, ABS, immobiliser, kierownicę o regulowanym położeniu, przyciemniane szyby i 14-calowe koła. Droższa style dodatkowo została wyposażona m.in. w centralny zamek, zamykany schowek w desce rozdzielczej i elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby w drzwiach przednich. Najdroższe sport i comfort mają jeszcze klimatyzację półautomatyczną climatic, 15-calowe koła kosztują od 52 do 63,5 tys. zł.

skoda fabia kombi diesel ? Silnik: rzędowy, czterocylindrowy, 16-zaworowy, diesel o pojemności 1896 cm3

- Moc maksymalna: 105 KM (77 kW) przy 4000 obr./min

- Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 1800 obr./min

- Prędkość maksymalna: 191 km/h

- Przyspieszenie 0 – 100 km/h: 11 s

- Zużycie paliwa: ok. 6,6 l/100 km

- Cena: od 54 000 zł

- Gwarancja: 2 lata

- Konkurencja: peugeot 207 SW, renault clio grandtour

Plusy

+ pojemny bagażnik i duża ładowność

+ oszczędny i dynamiczny silnik

Minusy

– wąskie wnętrze

– słabe wygłuszenie w środku auta

Więcej informacji o autach skody

Fabia przyczyniła się do rozbudowy oferty w segmencie małych samochodów, sprzedając z sukcesem nie tylko hatchbacki, ale też sedany i kombi. W styczniu do sprzedaży weszła nowa generacja niewielkich kombiaków Skody, które mogą być wyposażone w silniki o pojemności od 1,2 l (60-konna benzyna) po 1,9-litrowe, 105-konne diesle.

Prawie dwulitrowy silnik wysokoprężny dysponuje tak dużym momentem obrotowym, że ruszając samochodem spod świateł, z łatwością można wywołać poślizg napędzanych kół. Auto jednak nie jest rakietą. Przyspieszanie spowalniane jest koniecznością częstej zmiany biegów – pierwszy i drugi są bardzo krótkie i dopiero trzeci lub czwarty pozwalają rzadziej sięgać do dźwigni skrzyni biegów.

Pozostało 82% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska