Reklama

Jego wysokość telewizor

Technika. Show z najnowszymi gadżetami elektronicznymi w roli głównej – tak wygląda doroczna wystawa elektroniki IFA 2009

Aktualizacja: 05.09.2009 00:03 Publikacja: 05.09.2009 00:02

Płaskie ekrany są wszechobecne na targach, tyle że wciąż się je udoskonala

Płaskie ekrany są wszechobecne na targach, tyle że wciąż się je udoskonala

Foto: PAP/EPA

Gigantyczne telewizory HDTV z krystalicznie czystym obrazem, prototypy telewizji trójwymiarowej, telefony komórkowe zdolne do transmisji wielu kanałów telewizyjnych, bezprzewodowe kina domowe, notebooki i netbooki o niespotykanych dotąd możliwościach, nawigacja satelitarna, smartfony i tysiące innych ułatwiających życie urządzeń służących głównie rozrywce można tradycyjnie, jak co roku, oglądać w Berlinie.

– Wielka liczba nowych i innowacyjnych produktów i rozwiązań, które tradycyjnie mają swą premierę na naszych targach, przyczynia się do wzrostu i kreacji zupełnie nowych obszarów rynku elektroniki – powiedział dr Rainer Hecker, prezes rady nadzorczej GFU, organizacji, która co roku organizuje berlińska imprezę.

IFA, największa w Europie, chociaż organizatorzy twierdzą, że największa na świecie i jedna z najstarszych wystaw elektroniki użytkowej, od wczoraj przyciąga tysiące zwiedzających. W ubiegłych latach wystawę odwiedzało przeszło 200 tys. osób. Organizatorzy mają nadzieję, że w tym roku będzie ich dużo więcej. Dopisali wystawcy. Oprócz największych: Sony, Samsunga, Panasonica, LG, Sharpa i innych, po kilku latach przerwy do prezentujących swoje produkty na  targach dołączył japoński Pioneer i niemiecki producent słuchawek najwyższej klasy Sennheiser. Kryzys zmusił firmy do oszczędności, niektóre z nich, np. Kenwood i JVC, zorganizowały wspólne stoiska. Ale stoiska nawet niewielkich producentów nie są wcale mniej okazałe niż w ubiegłych latach, kryzysu ekonomicznego na terenach targowych Messe Berlin jakoś nie widać.

[srodtytul]Magiczna trójka[/srodtytul]

Trójwymiarową rewolucję w technologii na targach berlińskich zapowiedział   szef firmy Sony Sir Howart Stringer.  Już za rok na rynku mają się pojawić trójwymiarowe telewizory LCD  z linii Bravia, notebooki VAIO, także z trójwymiarowym monitorem, oraz odtwarzacze Blu-Ray. Trzeci wymiar osiągnie też konsola do gier Playstation 3.  

Reklama
Reklama

[wyimek]Na stoiskach, nawet niewielkich producentów, w Berlinie jakoś wcale nie widać kryzysu ekonomicznego [/wyimek]

– Dzisiaj jest już pewne, że wkrótce technologia 3D  utoruje sobie drogę do masowego odbiorcy – mówi Stringer  na konferencji parasowej poprzedzającej targi. – Tak jak kilka lat temu nie była pewna  popularność telewizji wysokiej rozdzielczości, tak dziś pociąg  zwany telewizja 3D jest już na torze, rozpędzony, i my, firma Sony, jesteśmy gotowi wprowadzić ją do domów – mówił z dumą szef japońskiego giganta. Jednak nie wszyscy podzielają entuzjazm prezesa, ponieważ dooglądania trójwymiarowych obrazów potrzebne są specjalne okulary, zsynchronizowane z urządzeniem. Nie jest to wygodne.

Poważnym konkurentem Sony w wyścigu technologicznym w kierunku obrazu trójwymiarowego jest Panasonic.  W konstrukcji telewizorów firma przywiązana jest do technologii plazmowej. Tu, w Berlinie, Panasonic prezentuje plazmowy system trójwymiarowego kina domowego, oczywiście  wysokiej rozdzielczości Full HD. Monitor plazmowy ma aż 103 cale średnicy. Odtwarzacz Blu-Ray jest własną konstrukcją Panasonica. Widz może oglądać znakomitej jakości obraz trójwymiarowy dzięki okularom zsynchronizowanym z telewizorem.

[srodtytul]Światełko od tyłu[/srodtytul]

W dziedzinie płaskich telewizorów LCD firma Sharp zapowiedziała rewolucję technologiczną. Chodzi o podświetlanie monitora świetlówkami LED (diody elektroluminescencyjnej Light Emiting Diode) na powierzchni całego ekranu od tyłu. Według Sharpa technologia ta to nie tylko lepsza jakość obrazu, ale również pobór mocy o połowę mniejszy niż  w tradycyjnych telewizorach LCD dostępnych dotychczas na rynku.

Firma  rozpoczęła już masową produkcję diod LED w 1972 roku i już  20 lat temu opracowała pierwszą diodę LED dającą pełnię kolorów. W nowych telewizorach, prezentowanych w Berlinie, Sharp udanie połączył technologię LCD i LED.  Jednak ma ona także wady, głównie z punktu widzenia specjalistów od marketingu, ponieważ przy jej zastosowaniu nie da się niestety zbudować supercienkiego monitora.

Reklama
Reklama

– Technologia LED stanowi milowy krok dla telewizorów LCD, wprowadza rewolucyjne zmiany na rynku odbiorników telewizyjnych – powiedział Hiroshi Sasaoka z CEO Sharp Electronics Europe.  

Firma wpisuje się w obowiązujący w Berlinie trend, widoczny praktycznie na każdym stoisku: nacisk na technologie przyjazne środowisku. Sprzęt elektroniczny stanowczo musi dziś zużywać dużo mniej energii elektrycznej. 

[wyimek]200 tys. osób zwiedza co roku wystawę elektroniki w Berlinie[/wyimek]

Sharp chce głównie skupiać się na produkcji telewizorów. Na swoim stoisku prezentuje ciekawe gadżety. Jeden z nich – absolutna nowość – wszedł na rynek w Japonii kilkanaście dni temu, to coś pośredniego pomiędzy palmtopem a netbookiem. Wygląda jak znany sprzed lat elektroniczny notatnik, ale ma  bezprzewodowy dostęp  do Internetu, bluetoth oraz USB.

Jest także telefon z baterią słoneczną, która jest w stanie dostarczyć 20 proc. energii potrzebnej do funkcjonowania urządzenia. Nie jest to dużo, ale życie może uratować. Telefon nadaje się też do przeglądania Internetu oraz do oglądania telewizji mobilnej. W Japonii jest już kilkanaście kanałów mobilnych. 

W ubiegłym roku, po ponad 60 latach od debiutu, jedna z najszacowniejszych wystaw elektroniki użytkowej wkroczyła na nowe terytorium: Po raz pierwszy pawilony wystawowe oprócz elektroniki domowej gościły także sprzęt gospodarstwa domowego: lodówki, pralki, zmywarki.

Reklama
Reklama

Ta formuła najwyraźniej się sprawdziła. W tym roku prezentowane są setki urządzeń domowych. Nie zabrakło liderów rynku i mniejszych firm: Boscha, Siemensa, Miele,  Electroluksa i innych.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=k.urbanski@rp.pl]k.urbanski@rp.pl[/mail][/i]

Gigantyczne telewizory HDTV z krystalicznie czystym obrazem, prototypy telewizji trójwymiarowej, telefony komórkowe zdolne do transmisji wielu kanałów telewizyjnych, bezprzewodowe kina domowe, notebooki i netbooki o niespotykanych dotąd możliwościach, nawigacja satelitarna, smartfony i tysiące innych ułatwiających życie urządzeń służących głównie rozrywce można tradycyjnie, jak co roku, oglądać w Berlinie.

– Wielka liczba nowych i innowacyjnych produktów i rozwiązań, które tradycyjnie mają swą premierę na naszych targach, przyczynia się do wzrostu i kreacji zupełnie nowych obszarów rynku elektroniki – powiedział dr Rainer Hecker, prezes rady nadzorczej GFU, organizacji, która co roku organizuje berlińska imprezę.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama