Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Aktualizacja: 10.03.2015 13:41 Publikacja: 09.03.2015 16:05
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: AFP
Foto: Rzeczpospolita
Maszyna wystartowała kilkanaście minut po 7 rano (czasu lokalnego) z lotniska w Abu Zabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Lądowała już po zmierzchu na lotnisku w Muskacie w Omanie. „Jutro lecimy do Indii!” - radośnie obwieścili na Twitterze członkowie zespołu. Rozpoczęcie drugiego etapu planowane jest na 6 rano miejscowego czasu we wtorek.
Za sterami jednomiejscowego samolotu siedział André Borschberg, przedsiębiorca, i pilot myśliwca. Borschberg wraz z Bertrandem Piccardem jest inicjatorem projektu podróży wokół globu samolotem bez grama paliwa.
Lot planowany był na sobotę, ale przeszkodziła temu pogoda. Bardzo silny wiatr wiejący nad lotniskiem.
W podróży dookoła świata piloci będą się zmieniać. Piccard, choć nie jest zawodowym pilotem, jest doświadczonym lotnikiem, posiadaczem kilku rekordów. Jako pierwszy człowiek w 1999 roku obleciał Ziemię balonem. To on ma pilotować Solar Impulse 2 podczas lotu do Indii.
Piloci chcą popularyzować ideę zastąpienia technologii zanieczyszczających środowisko czystymi i wydajnymi.
– Demonstrujemy coś, co wydawało się niemożliwe do osiągnięcia z użyciem jedynie odnawialnej energii i czystych technologii – powiedział Bernard Piccard. – 100 lat temu bracia Wright mieli wielu krytyków, którzy twierdzili, że samolot wykonany z drewna i tkaniny nie ma przyszłości. Potem byli tacy, którzy twierdzili, że nie będzie przewoził pasażerów ponad oceanami. Cóż, dziś widzimy, co się stało.
Solar Impulse 2 jest większą wersją prototypu, który dziewiczy lot odbył pięć lat temu. Pierwszy Solar Impulse był zupełnie nowatorską konstrukcją, która sprawdziła się w lotach nad kontynentami i morzami.
W 2010 roku, z André Borschbergiem za sterami, samolot przebywał w powietrzu 26 godzin i udowodnił, że może latać nawet wtedy, gdy energia pochodzi wyłącznie z akumulatorów. Maszyna pobiła siedem rekordów świata m.in. wysokości, odległości i długości lotu bez wykorzystania paliwa.
Jego następca Solar Impulse 2 został skonstruowany z wykorzystaniem włókien węglowych. Na skrzydłach umieszczone zostały panele słoneczne nowej generacji – cieńsze i bardziej wydajne. Budowa samolotu ukończona została w kwietniu ub. roku, a dziewiczy dwugodzinny lot odbył w czerwcu.
Piloci ćwiczyli w symulatorze. Doskonalili umiejętność sterowania maszyną, wzmacniali odporność na zmęczenie. Sesje w symulatorze trwające po kilkanaście godzin obejmowały naukę technik medytacyjnych i snu polifazowego. Jeden z programów ćwiczeń zakładał lot pięciodniowy ze snem trwającym dwie godziny na dobę, podzielonym na okresy 20-minutowe.
W Indiach przewidziane są dwa przystanki. Następnie samolot poleci do Chin i Birmy. Kolejnym etapem będzie skok nad Pacyfikiem i lądowanie na Hawajach w USA. Później celem podróży będzie Phoenix w Arizonie oraz największe lotnisko w Nowym Jorku – port im. Johna F. Kennedy’ego.
Podróż Solar Impulse 2 potrwa kilka miesięcy. Największym wyzwaniem będą odcinki nad oceanami. Wymagać będą od maszyny i pilotów pięciu lub sześciu dni za sterami.
– Skok przez Pacyfik będzie łatwy. Okienko, kiedy będą najlepsze warunki, pojawi się 2 maja – powiedział BBC News Raymond Clerc, dyrektor programu. – Ale oczekiwanie na warunki nad Atlantykiem może potrwać nawet 30 dni.
Trasa przez Atlantyk będzie zależeć od pogody, i to warunki atmosferyczne zadecydują, czy celem stanie się lotnisko w południowej Europie, np. Sewilla w Hiszpanii, czy też jakiś port w Maroku. Ostatnim etapem będzie Abu Zabi, gdzie samolot dotrze w lipcu lub sierpniu. Borschberg i Piccard chcą wywrzeć nacisk na polityków i zamanifestować poparcie dla porozumienia, które oczekiwane jest na Konferencji Klimatycznej ONZ w grudniu 2015 roku w P
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
W najnowszym odcinku podcastu „Rzecz w tym” Bogusław Chrabota rozmawia z prof. Pawłem Poszytkiem, ekspertem zajm...
DeepSeek, Alibaba i inni. Jak chińska rewolucja w AI wpłynie na przyszłość technologii, biznesu i globalnej rywa...
Rozpoczęła się 6. edycja konkursu Kod Innowacji, skierowanego do firm i start-upów. W tym roku nagrodzone zostan...
B-21 "Raider" Sił Powietrznych USA odbył w piątek swój pierwszy lot, przybliżając moment wprowadzenia do floty...
Do języka potocznego przeszło nieco romantyczne powiedzenie o tym, by może jednak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady.
Naukowcy z japońskiego uniwersytetu wykorzystali sztuczną inteligencję do stworzenia systemu, który - jak twierd...
Kiedyś dotacje, teraz raczej kredyty na preferencyjnych warunkach. Podejście Brukseli do finansowania rozwoju przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej ewoluuje, ale niezmienne jest to, że wciąż firmy mogą liczyć na wsparcie. Co więcej, już nie tylko ze środków unijnych, ale także krajowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas