Reklama

Latać wygodnie, nisko i powoli

Sterowce wkrótce mogą się stać konkurentami samolotów i ważnym środkiem transportu lotniczego.

Publikacja: 20.03.2015 06:00

Tak ma wyglądać sterowiec Airlander

Tak ma wyglądać sterowiec Airlander

Foto: materiały prasowe

Tak uważa prof. David King z Uniwersytetu Oksfordzkiego, były doradca brytyjskich premierów Tony'ego Blaira i Gordona Browna. Jego zdaniem sterowce, nazywane potocznie zeppelinami, przejmą częściowo funkcje pasażerskie, ale przede wszystkim cargo – nie samoloty, ale właśnie one będą przewoziły większość masy towarowej.

Na początku XX wieku Niemiec Ferdinand von Zeppelin skonstruował nowy rodzaj sterowca – zamiast powłoki wypełnionej gazem, która zmieniała swój kształt, zastosował szkielet obciągnięty impregnowaną tkaniną. Dzięki temu sterowiec miał solidną konstrukcję. W okresie międzywojennym ten środek transportu rozwijał się bardzo prężnie. Kres położyła mu słynna katastrofa niemieckiego sterowca Hindenburg w 1937 roku.

Jednak rozwój technologiczny, jaki nastąpił w ciągu minionego stulecia, pojawienie się nowych materiałów, takich jak kewlar i mylar, opanowanie technologii napełniania wielkich powłok helem sprawiły, że konstruktorzy na serio zaczynają zajmować się projektami sterowców. Poza tym praktycznie opanowana jest technologia wykorzystywania wodoru, może on zastępować hel. Wodór, najlżejszy z gazów, z powodzeniem może być używany jako gaz wznoszący, jest w stajnie podnieść 1,2 kg na metr sześcienny.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Reklama
Reklama