„Pokolenie ekranów” (screenager) rośnie jak na drożdżach. Smartfony to dziś podstawowe narzędzie komunikacji, rozrywki i jednocześnie pracy dla wielu osób. Rozmowy zeszły na dalszy plan, ustępując miejsca mediom społecznościowym, oglądaniu filmów, czytaniu książek, zarządzaniu osobistymi (i firmowymi) finansami. – Smartfony upowszechniły się na polskim rynku w ciągu kilku lat. Dziś już prawie każdy posiada takie urządzenie, tym samym operatorzy wyczerpali jedną ze ścieżek wzrostu – mówi Sławomir Lubak, dyrektor zarządzający Accenture Communications, Media and Technology – Obserwujemy jednak zachodzące zmiany w sposobie użytkowania inteligentnych urządzeń. Operatorzy, którzy umiejętnie wykorzystają pojawiające się trendy, mogą osiągnąć przewagę konkurencyjną i poprawić pozycję rynkową. Owe trendy rysują się w wynikach najnowszego badania 2016 Accenture Digital Consumer Survey.
Coraz więcej urządzeń
Coraz więcej klientów na co dzień posługuje się bowiem kilkoma urządzeniami. W Polsce 31 proc. użytkowników smartfonów korzysta także z tabletu i komputera. W innych krajach takich osób jest jeszcze więcej, bo 40 proc. To – jak czytamy w raporcie Accenture – przekłada się natomiast na spektrum czynności, do jakich wykorzystujemy smartfon. W Polsce ponad 3/4 (78 proc.) klientów korzysta z aplikacji mobilnych do komunikacji, 84 proc. regularnie ogląda filmy i seriale na telefonach, a prawie 60 proc. czyta elektroniczne wersje gazet i magazynów. Prawie połowa ankietowanych wykorzystuje te urządzenia do realizowania płatności. Na marginesie, badanie potwierdza obiegowy pogląd – Polska pod tym względem jest liderem w regionie. Z kolei znacząco mniej popularne niż w sąsiednich krajach jest wykorzystywanie telefonów do nauki i kształcenia.
Internet Rzeczy
Lodówki same zamawiające kończące się mleko to nieodległa przyszłość. Ale już dziś prawie jedna trzecia badanych w Polsce użytkowników smartfonów korzysta ze zdalnego monitoringu, inteligentnych zegarków czy samochodów z centrum rozrywki zintegrowanym z telefonem. Na tym tle wypadamy słabiej zarówno w porównaniu z innymi krajami regionu, jak i globalnie. Pokazuje to tylko kierunek zmian, jakie będą w najbliższych latach zachodzić w naszym otoczeniu. Odsetek użytkowników internetu rzeczy będzie sukcesywnie wzrastał, jednak producenci takich urządzeń muszą zwiększyć intuicyjność rozwiązań i prostotę użytkowania. Ponad połowa ankietowanych przyznała, że inteligentne urządzenia nie są proste w obsłudze, a wartość oferowanych usług jeszcze do nich nie przemawia.