Tradycyjny napęd odchodzi do lamusa

W najbliższych latach będziemy jeździli hybrydowymi samochodami – wszystkie koncepcyjne modele pokazywane w tym roku na targach motoryzacyjnych w Detroit miały alternatywny napęd

Publikacja: 22.01.2008 06:26

Tradycyjny napęd odchodzi do lamusa

Foto: Rzeczpospolita

Pierwsze samochody hybrydowe wprowadzają w 2008 roku do sprzedaży General Motors i Chrysler. W obu przypadkach będą to duże modele – pickup Chevrolet Silverado i SUV – Dodge Durango oraz Chrysler Aspen. Samochody wykorzystują ten sam mechanizm napędu hybrydowego, który wspólnie zaprojektowali inżynierowie DaimleraChryslera, General Motors i BMW.

BMW i Mercedes-Benz zamontują go w swoich SUV w przyszłym roku. Amerykanie przewidują, że duże hybrydowe modele będą oszczędniejsze nawet o 40 procent od modeli wyposażonych tylko w silnik spalinowy. Mniejsze hybrydowe SUV producentów niemieckich mają spalać mniej o 25 procent.

Koncerny spieszą się z wprowadzeniem oszczędnych napędów, bo rosnące ceny paliwa zniechęcają klientów do zakupu dużych aut. W 2007 roku hybrydowa toyota prius była popularniejsza od forda explorera – przeboju sprzed kilku lat. W USA klienci kupili 180 tysięcy priusów i niecałe 150 tys. explorerów.

Toyota zapowiada na kolejny rok nowy hybrydowy model Lexusa i hybrydowe Toyoty. Za dwa, trzy lata chce produkować rocznie ponad milion aut z takim napędem. Prius nowej generacji będzie oferowany z nadwoziem czterodrzwiowym i kombi. Niewykluczone, że Prius będzie nową marką koncernu oferującą ekologiczne modele.

Razem z właśnie wprowadzoną technologią pojawiają się na rynku nowi gracze. Niewielka firma AFS Trinity Power Corporation opracowała typ hybrydy, w którym delikatne akumulatory wspomagane są przez kondensatory. Dzięki temu mogą być mniejsze i znacznie wzrasta długość ich pracy, bo w czasie przyspieszania nie są gwałtownie rozładowywane. Technologia opracowana przez 25-osobową firmę została kupiona przez kilka dużych samochodowych koncernów, które nie chcą się jeszcze ujawnić.

Ambitniejszy projekt przedstawiła kalifornijska firma Fisker Automotive. Pod koniec 2009 roku wprowadzi do sprzedaży sportową czterodrzwiową limuzynę nazwaną Karma. Auto kosztuje 80 – 100 tys. dolarów, rozpędza się do 200 km/h i przejedzie w trybie elektrycznym 50 km. Nie ma jeszcze homologacji, ale dyrektor zarządzający firmy Bernhard Koehler jest pewien, że wszystko uda się zrobić na czas. Współzałożycielem Fisker Automotive jest Quantum Technologies, która od siedmiu lat pracuje nad napędami alternatywnymi i wydała na te prace 250 mln dolarów. Od 2010 roku ma być produkowanych 15 tys. tych aut rocznie.

Koncerny samochodowe stawiają nie tylko na hybrydy. Wszyscy producenci pracują nad coraz doskonalszym ogniwem paliwowym zapewniającym prąd dla silników elektrycznych.

Honda przekaże kilkudziesięciu klientom model Clarity wyposażony w ogniwo najnowszej generacji. Rata leasingowa wynosi 600 dolarów miesięcznie. Podobną stawkę będą płacić klienci za wyposażony w ogniwa chevrolet equinox. General Motors zbudował już 30 takich samochodów, a do końca bieżącego roku przekaże nabywcom jeszcze 70. Equinox ma ogniwo czwartej generacji, natomiast koncepcyjny cadillac provoque wyposażony jest w urządzenie piątej generacji.

Nadzorujący powstawanie provoque Nick Zielinski wyjaśnia, że GM do 2010 roku będzie miał technologię ogniw gotową do wprowadzenia do seryjnej produkcji. Za postępem koncernów samochodowych muszą nadążać dostawcy wodoru, który spalany jest w ogniwach. Wodór praktycznie nie jest sprzedawany na wolnym rynku. W salonie Hondy klient może kupić domową instalację, w której z gazu ziemnego otrzymuje się wodór i prąd elektryczny. GM zapewnia klientom dostawy wodoru, który zużywany jest w ilości 2 kg/100 km.

Samochód hybrydowy posiada silniki spalinowy i elektryczny. W zależności od konstrukcji może jeździć wyłącznie na energię elektryczną (silnik spalinowy napędza wówczas prądnicę, której prąd wykorzystywany jest w silniku elektrycznym) lub wykorzystywać obydwa źródła napędu. Na przykład toyota prius może się rozpędzić na silniku elektrycznym tylko do 30 km/h, przy wyższych prędkościach auto zaczyna napędzać silnik spalinowy. Ogniwa paliwowe są natomiast źródłem prądu w eksperymentalnych autach. W ogniwach wodór łączy się z tlenem, wydzielając prąd elektryczny i ciepło.

Pierwsze samochody hybrydowe wprowadzają w 2008 roku do sprzedaży General Motors i Chrysler. W obu przypadkach będą to duże modele – pickup Chevrolet Silverado i SUV – Dodge Durango oraz Chrysler Aspen. Samochody wykorzystują ten sam mechanizm napędu hybrydowego, który wspólnie zaprojektowali inżynierowie DaimleraChryslera, General Motors i BMW.

BMW i Mercedes-Benz zamontują go w swoich SUV w przyszłym roku. Amerykanie przewidują, że duże hybrydowe modele będą oszczędniejsze nawet o 40 procent od modeli wyposażonych tylko w silnik spalinowy. Mniejsze hybrydowe SUV producentów niemieckich mają spalać mniej o 25 procent.

Pozostało 85% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji