Naukowcy zebrali i podsumowali badania dotyczące gier, które mogą kształtować nasze umysły i zachowania. Dotychczasowe opracowania sugerują, że granie może zmienić niektóre obszary mózgu – szczególnie te, które odpowiedzialne są za uwagę i percepcję wzrokową, Zespół naukowców badał również mechanizm nagród i związane z nimi zjawiska.

Gry wideo stają się coraz powszechniejsze i coraz częściej angażują się w nie osoby dorosłe. Przeciętny wiek graczy wzrasta – w 2016 r. wynosił 35 lat. Zmiana technologii powoduje również, że więcej osób styka się z grami wideo na komputerach stacjonarnych lub konsolach, ale pojawiła się nowa grupa zwykłych użytkowników, którzy w wolnych chwilach lub nawet przez cały dzień grają na smartfonach i tabletach. Wiemy, że to coraz popularniejsza forma rozrywki, ale czy ma ona wpływ na nasz umysł i zachowania?

Co wynika z badań

– Gry były i chwalone, i demonizowane, często bez rzeczywistych danych potwierdzających te twierdzenia – mówi Marc Palaus, autor recenzji. – Ponadto gra jest popularną działalnością, więc wszyscy zdają się mieć wyrobioną opinię na ten temat.

Palaus i jego koledzy chcieli sprawdzić, czy z dotychczasowych badań wynika, że ??gry wideo wpływają na strukturę i aktywność naszych mózgów. Zebrali wyniki ze 116 badań naukowych, z których 22 rozważa zmiany strukturalne mózgu, a 100 z nich analizowało zmiany w funkcjonowaniu mózgu i/lub zachowaniu.

Badania wykazują, że granie może zmienić sposób działania mózgu, jak również jego strukturę. Niektóre badania wykazały, że gracze przejawiają poprawę funkcjonowania w obszarze kilku rodzajów uwagi. Wydłużają czas utrzymywania jej na zadaniu i poprawiają koncentrację.

Istnieją również dowody na to, że gry wideo mogą zwiększyć rozmiar i skuteczność obszarów mózgu związanych z wyobraźnią przestrzenną. Na przykład hipokamp powiększył się zarówno w przypadku doświadczonych graczy, jak i ochotników po niedługim treningu.

Ciemna strona mocy

Gry wideo mogą być też uzależniające. Naukowcy odkryli funkcjonalne i strukturalne zmiany w systemie nagród u osób uzależnionych od gier komputerowych. System uaktywnia się podczas grania, wywołuje pragnienie i monitoruje sposób, w jaki umysł czerpie przyjemność z grania i przyznaje sobie nagrodę. Te zmiany neuronalne są zasadniczo takie same jak w innych zaburzeniach uzależnieniowych.

Autopromocja
Bezpłatny e-book

WALKA O KLIMAT. Nowa architektura energetyki

POBIERZ

Objawami mogą być różne reakcje odstawienne – brak możliwości skorzystania z komputera lub zagrania w grę powoduje rozdrażnienie, złe samopoczucie, agresję, chandrę, apatię, a w skrajnych przypadkach nawet depresję. To też nadpobudliwość, izolacja, zmiany nastroju, problemy z rytmem dobowym, bezsenność, kłopoty z koncentracją, zaniedbywanie obowiązków. System nagród sprawia, że gdy osoba uzależniona nie przebywa przy komputerze lub konsoli, nieustannie myśli o graniu i rzeczach, które będzie robić, gdy już usiądzie przed ekranem.

– Skupiliśmy się na tym, jak mózg reaguje na ekspozycję na gry wideo, ale te efekty nie zawsze przekładają się na rzeczywiste zmiany – mówi Palaus. – Ciągle pojawiają się nowe gry i badania nad ich wpływem są wciąż w powijakach. Nadal sprawdzamy, które aspekty gier wpływają na różne obszary mózgu i w jaki sposób. Jest bardzo prawdopodobne, że gry komputerowe mają pozytywne (uwaga, percepcja wzrokowa, wyobraźnia przestrzenna, sprawność motoryczna) oraz negatywne aspekty (ryzyko uzależnienia) i ważne jest, żeby uwzględniać tę złożoność.