Miliardy złotych płyną na rynek condohoteli

Polacy kuszeni są inwestycjami w lokale, które mają przynosić regularny zwrot z najmu. Ponieważ takich obiektów gwałtownie przybywa, zyski wcale nie są oczywiste, a ryzyko rośnie.

Aktualizacja: 11.12.2018 15:12 Publikacja: 10.12.2018 20:00

Miliardy złotych płyną na rynek condohoteli

Foto: 123RF

W ciągu dwóch lat rynek apartamentów w formule condo w aglomeracjach wzrósł o 174 proc., do 10,2 tys. lokali (na różnym etapie zaawansowania) – wynika z przygotowanego przez portal InwestycjewKurortach.pl raportu „Aparthotele/Condohotele w największych miastach w Polsce", który publikujemy jako pierwsi. We Wrocławiu wzrost sięgnął 550 proc., w Gdańsku 239 proc., a w Warszawie 138 proc. W ciągu tych dwóch lat w miastach pojawiło się 15 nowych deweloperów stawiających takie obiekty.

Potężny kapitał

W ofercie sprzedaży są teraz obiekty typu condo liczące 5,74 tys. apartamentów (nie ma danych, jaka część lokali znalazła już nabywców). Do tej pory zakończyła się sprzedaż w dziesięciu projektach dysponujących 2,06 tys. lokali.

Przyjmując – za ekspertami – że przeciętna cena lokalu wynosi 360 tys. zł, można szacować, że Polacy zaangażowali w wyprzedane już obiekty condo około 740 mln zł, a dodatkowo 2,06 mld zł przypada na lokale w projektach, gdzie jest prowadzona sprzedaż.

To nie koniec, bo w planach deweloperzy mają inwestycje w miastach obejmujące kolejne 2,39 tys. apartamentów. To szacunkowo 0,85 mld zł kapitału, który może popłynąć od prywatnych inwestorów do sektora condo.

Jak podkreśla Marlena Kosiura, ekspertka portalu InwestycjewKurortach.pl, raport obrazuje jedynie wycinek rynku – na celowniku znalazło się bowiem pół setki obiektów z dużych miast, podczas gdy wysyp inwestycji w formule condo przypada na kurorty. To jednak mocno rozdrobniony rynek: Kosiura szacuje, że w bazie portalu jest około 250–300 obiektów, które można określić takim mianem.

Według listopadowego raportu Emmerson Evaluation w miejscowościach typowo wypoczynkowych i turystycznych, czyli głównie nad morzem i w górach, jest już około 200 obiektów działających w formule condo, a ponad 90 jest w przygotowaniu. Do 2020 r. podaż nowych pokoi na rynku ma sięgnąć 12,4 tys., a wliczając aglomeracje – 15,9 tys. Wracając do przyjętej średniej ceny za lokal, daje to 5,7 mld zł potencjalnie zaangażowanego kapitału.

Niełatwe życie rentiera

Nieruchomości jako produkt inwestycyjny od dawna przyciągają Polaków. Jednak mieszkaniem na wynajem trzeba się najczęściej zajmować samemu. Zaleta formuły condo polega na tym, że kupuje się lokal wchodzący w skład całego obiektu zarządzanego przez operatora, który ma dzielić się wpływami z najmu. W niektórych przypadkach nabywcom apartamentów obiecywane są konkretne, nierzadko gwarantowane przez wiele lat, roczne stopy zwrotu. Pytanie, czy te deklaracje są do zrealizowania.

– Kryteria bezpiecznego wyboru sprowadzają się nie do obiecywanych zysków, ale przede wszystkim do tego, kto obiekt realizuje i kto będzie nim zarządzać – podkreśla Kosiura. – Ważne jest profesjonalne podejście do zaplanowania inwestycji zgodne z wymogami obowiązującymi na rynku hotelowym, a nie deweloperskim, bo są to dwa różne rodzaje nieruchomości. Później kluczowe będzie sprawne zarządzanie najmem, by hotel miał nie tylko wysokie obłożenie, ale też by szły za tym odpowiednio wysokie stawki noclegów – dodaje.

Część deweloperów pozyskuje do współpracy międzynarodowe sieci hotelarskie, stąd pojawiające się w miastach obiekty pod szyldami Best Western, Staybridge Suites, Ibis Styles czy Holiday Inn Express.

Nie wszystko złoto

– Mimo licznych zalet z inwestowaniem w segment condo wiążą się czynniki ryzyka, które należy uwzględnić. Zdecydowana większość takich obiektów znajduje się w miejscowościach wypoczynkowych, a sezon turystyczny w Polsce to jedynie kilka miesięcy w roku. Zastanawiające, jak długo operatorzy będą oferować wysokie stopy zwrotu w obliczu coraz większej podaży i rosnącej konkurencji – mówi Izabela Bednarczyk, analityczka Emmerson Evaluation. – Przewidujemy, że w kolejnych latach rynek zacznie dojrzewać i z biegiem czasu się nasyci. Bardzo wysoka podaż oraz duża liczba firm deweloperskich i operatorskich spowoduje, że nowe inwestycje będą pojawiać się wolniej i prawdopodobnie nie zaoferują już tak wysokich stóp zwrotu – dodaje.

– Najpewniej spora część inwestorów będzie ze swojej inwestycji bardzo zadowolona – szczególnie jeśli wybierze obiekt w dobrej lokalizacji zarządzany przez profesjonalny podmiot z doświadczeniem. Trzeba mieć świadomość, że przynajmniej część prowadzonych dziś inwestycji okaże się klapą – nie dadzą rady zadośćuczynić gwarancjom i upadną, a inwestorzy będą zmuszeni zorganizować się i wybrać nowego zarządzającego, aby nieruchomość nie niszczała, tylko znowu zaczęła generować zyski – mówi Bartosz Turek z Open Finance.

Segment condo pod lupą UOKiK

Rozkwit formuły condo i mnogość reklam mówiących o konkretnych zyskach wzmogły czujność Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wysłał ankiety z pytaniami do 50 deweloperów – przede wszystkim w sprawie obiecywanych klientom zwrotów z inwestycji. Decyzje zapadną po analizie odpowiedzi, na początku przyszłego roku.

Już w 2017 r. urząd wytypował do sprawdzenia 52 przedsiębiorców, skończyło się wystosowaniem miękkich (czyli bez wszczynania postępowania) wezwań do zmiany praktyk do 11 z nich. UOKiK wskazał na konieczność uwzględniania w materiałach reklamowych informacji na temat ryzyka, z jakim wiąże się inwestowanie w tego typu przedsięwzięcia. Wszyscy zgodzili się z argumentami UOKiK i zadeklarowali, że zmienią materiały reklamowe i będą o tym pamiętać w przypadku ewentualnych kolejnych projektów.

Opinia

Miguel Martins, dyrektor rozwoju IHG na Polskę i Europę Wschodnią

Dlaczego InterContinental Hotels Group zdecydował się na firmowanie markami Holiday Inn Express i Staybridge Suites condohotel budowany przez Marvipol w Gdańsku? Podpisanie umowy poprzedziły roczne negocjacje. Do współpracy przekonała nas lokalizacja planowanego hotelu, którą można określić Mokotowem Gdańska. Dynamicznie przybywa tam biur, to także miejsce przy trasie łączącej miasto z Gdynią i Sopotem. Dwie marki w jednym obiekcie to przemyślana strategia, kierujemy ofertę do dwóch grup klientów: zainteresowanych krótszym pobytem, np. w ramach podróży służbowej, oraz takich, którzy chcą się zatrzymać na dłużej.

W ciągu dwóch lat rynek apartamentów w formule condo w aglomeracjach wzrósł o 174 proc., do 10,2 tys. lokali (na różnym etapie zaawansowania) – wynika z przygotowanego przez portal InwestycjewKurortach.pl raportu „Aparthotele/Condohotele w największych miastach w Polsce", który publikujemy jako pierwsi. We Wrocławiu wzrost sięgnął 550 proc., w Gdańsku 239 proc., a w Warszawie 138 proc. W ciągu tych dwóch lat w miastach pojawiło się 15 nowych deweloperów stawiających takie obiekty.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO