Reklama

Co deweloperzy wiedzą o swych klientach

W opinii prawie 80 proc. deweloperów największe znaczenie dla potencjalnych nabywców ma cena mieszkania, dla 53 proc. liczy się dzielnica, a dla 50 proc. – bezpieczeństwo otoczenia i samego budynku

Aktualizacja: 31.12.2007 09:07 Publikacja: 30.12.2007 00:07

Co deweloperzy wiedzą o swych klientach

Foto: Rzeczpospolita

Na czwartym miejscu znalazła się nowoczesność technologiczna budynku oraz infrastruktura teleinformatyczna (43 proc.) – wynika z podsumowania badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczestników Programu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego.

Zdaniem autorów badań z całą pewnością na tak wysoką pozycję czynnika nowoczesności technologicznej ma wpływ to, że nabywcami nowych mieszkań w przeważającej mierze są osoby od 30 do 40 lat, które stanowią jednocześnie największą grupę użytkowników Internetu.

Dla nabywców dosyć ważna jest również architektura i tereny zielone (po 36 proc.), czyli to, co widać na zewnątrz inwestycji. Czynnikiem przesądzającym o wyborze jest także to, co znajduje się wewnątrz, czyli rozkład samego mieszkania (33 proc.).

Skąd firmy deweloperskie to wiedzą? Cennymi źródłami wiedzy o rynku mieszkaniowym są publikowane raporty i informacje, komentarze oraz analizy zawarte w dodatkach tematycznych do prasy codziennej oraz w czasopismach specjalistycznych. Przedstawiony w nich obraz wymaga jednak uzupełnienia, szczególnie w zakresie informacji o cenach i transakcjach zawieranych na lokalnym rynku. Sporadyczne badania własne na ten temat prowadzi 49 spośród 139 badanych firm. Bogatym źródłem wiedzy o rynku mieszkaniowym są części ogłoszeniowe czasopism poświęconych nieruchomościom i dodatków specjalistycznych do dzienników. Ich analiza pozwala uchwycić tendencje istotne dla ewolucji rynku mieszkaniowego. Omawiane źródła, zdaniem badanych, w zadowalającym stopniu pełnią funkcję informacyjną i edukacyjną w obszarze nowych rozwiązań materiałowych i technologicznych.

– Ponad 22 proc. ankietowanych firm aktywnie poszukuje takich informacji, prowadząc badania własne. Świadczy to o wysokim poziomie innowacyjności rynku mieszkaniowego – ocenia Tomasz Matuszczak z PRBM.

Reklama
Reklama

Przygotowując ofertę nowych domów i mieszkań, firmy deweloperskie opierają się przede wszystkim na doświadczeniu zdobytym w trakcie poprzednich realizacji. Ważnym źródłem wiedzy o preferencjach odbiorców są także publikowane raporty dotyczące rynku mieszkaniowego, szczególnie w zakresie decyzji o strukturze mieszkań w projektowanych siedliskach. Jedna czwarta ankietowanych prowadzi sporadyczne badania własne, co świadczy o braku (lub niewystarczającej wartości informacyjnej) danych i analiz dostępnych w źródłach wtórnych.

Większość inwestorów zezwala swoim klientom na zmiany w projektowanym układzie mieszkania pod warunkiem ich dokonania w odpowiedniej fazie procesu inwestycyjnego. Ich wprowadzenie owocuje bowiem racjonalnym, z punktu widzenia przyszłych mieszkańców, rozplanowaniem przestrzeni.

W przypadku 60 proc. ankietowanych firm deweloperskich ich klienci mogli również wprowadzać zmiany w przebiegu instalacji w obrębie mieszkania oraz decydować o materiałach i technologiach związanych z jego wykończeniem i wyposażeniem. Natomiast 20 proc. badanych deweloperów uzależnia zmiany w pierwotnym projekcie od współpracy z projektantami odpowiedzialnymi za dokumentację, niewielki odsetek pozostawia swobodę przebudowy mieszkania przez nabywcę pod warunkiem jej przeprowadzenia dopiero po przejęciu mieszkania.

– Z punktu widzenia logiki procesu inwestycyjnego takie zachowania są korzystne i przyczyniają się do podniesienia jakości realizowanego obiektu. Niepokoić może natomiast brak oczekiwań w stosunku do projektantów w fazie nadawania ostatecznej formy architekturze wnętrz mieszkań i prac wykończeniowych – mówi Tomasz Matuszczak.

Z badań wynika, że zdecydowana większość firm deweloperskich bierze na siebie zadanie sprzedaży i promocji własnych produktów – domów i mieszkań.

– Najczęściej promocja dotycząca produktów wiąże się z promocją marki dewelopera, czyli służy realizacji długofalowych celów przedsiębiorstwa. Spośród dostępnych form promocji najczęściej wykorzystywanym narzędziem jest reklama. Każda z badanych firm wskazała na przynajmniej jeden z wymienionych w kwestionariuszu środków reklamy, który stosuje stale lub okresowo – mówi Tomasz Matuszczak.

Reklama
Reklama

Z uwagi na specyfikę produktu deweloperzy rzadko korzystają z telewizji. Wybierają media o lokalnym zasięgu i wysokim stopniu dotarcia do wybranego audytorium: wykorzystują więc prasę codzienną, czasopisma i radio. Niemal 40 proc. firm reklamuje się na billboardach, a 32 proc. zamieszcza swoje reklamy w przeglądarkach internetowych.

Promocja sprzedaży, czyli okresowe obniżanie cen i oferowanie korzystnych form płatności, jest stosowana przez 23 firmy spośród 133 badanych. Tylko siedem badanych firm zadeklarowało, że promocją ich produktów zajmują się pośrednicy.

– Niski odsetek firm deweloperskich zlecających obsługę pośrednikom świadczy o dużej konkurencji między podmiotami oferującymi swoje produkty na rynku pierwotnym i na rynku wtórnym. Można prognozować, że wraz ze wzrostem konkurencji między inwestorami i pośrednikami aktywnymi na rynku nieruchomości mieszkaniowych (oraz wewnątrz tychże segmentów) wykorzystanie poszczególnych form promocji będzie się intensyfikować, a jej poszczególne prezentacje staną się jeszcze bardziej pomysłowe i atrakcyjne – uważa Tomasz Matuszczak.

Badania ankietowe przeprowadzono wśród 258 uczestników (którzy wypełnili 177 ankiet) drugiej edycji Programu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego. W ramach PRBM odbywają się cykliczne spotkania, w których uczestniczą przedstawiciele firm realizujących inwestycje mieszkaniowe na rynku nieruchomości. Dotychczas w ramach programu odbyło się dziesięć spotkań, w których wzięło udział w sumie blisko 500 przedstawicieli firm deweloperskich, a także spółdzielni i TBS z całego kraju.

Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Reklama
Reklama