Na czwartym miejscu znalazła się nowoczesność technologiczna budynku oraz infrastruktura teleinformatyczna (43 proc.) – wynika z podsumowania badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczestników Programu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego.
Zdaniem autorów badań z całą pewnością na tak wysoką pozycję czynnika nowoczesności technologicznej ma wpływ to, że nabywcami nowych mieszkań w przeważającej mierze są osoby od 30 do 40 lat, które stanowią jednocześnie największą grupę użytkowników Internetu.
Dla nabywców dosyć ważna jest również architektura i tereny zielone (po 36 proc.), czyli to, co widać na zewnątrz inwestycji. Czynnikiem przesądzającym o wyborze jest także to, co znajduje się wewnątrz, czyli rozkład samego mieszkania (33 proc.).
Skąd firmy deweloperskie to wiedzą? Cennymi źródłami wiedzy o rynku mieszkaniowym są publikowane raporty i informacje, komentarze oraz analizy zawarte w dodatkach tematycznych do prasy codziennej oraz w czasopismach specjalistycznych. Przedstawiony w nich obraz wymaga jednak uzupełnienia, szczególnie w zakresie informacji o cenach i transakcjach zawieranych na lokalnym rynku. Sporadyczne badania własne na ten temat prowadzi 49 spośród 139 badanych firm. Bogatym źródłem wiedzy o rynku mieszkaniowym są części ogłoszeniowe czasopism poświęconych nieruchomościom i dodatków specjalistycznych do dzienników. Ich analiza pozwala uchwycić tendencje istotne dla ewolucji rynku mieszkaniowego. Omawiane źródła, zdaniem badanych, w zadowalającym stopniu pełnią funkcję informacyjną i edukacyjną w obszarze nowych rozwiązań materiałowych i technologicznych.
– Ponad 22 proc. ankietowanych firm aktywnie poszukuje takich informacji, prowadząc badania własne. Świadczy to o wysokim poziomie innowacyjności rynku mieszkaniowego – ocenia Tomasz Matuszczak z PRBM.