Obecnie na każdy tysiąc mieszkańców w trójmiejskiej aglomeracji przypada 618 mkw. powierzchni handlowej. To poniżej średniej dla dziesięciu największych miast, która wynosi 676 mkw. – Ta różnica może sugerować, że w Trójmieście jest potencjał dla nowych obiektów handlowych. Jednak aglomeracja cechuje się dużymi różnicami w nasyceniu obiektami handlowymi. Podczas gdy w Gdańsku na 1 tys. mieszkańców przypada 705 mkw., w Gdyni tylko 403 mkw. Planując więc nowe inwestycje, deweloperzy muszą uważnie przyglądać się lokalizacji działki i jej potencjałowi – wyjaśnia Dorota Lachowska, analityk z King Sturge.
Obecnie w aglomeracji trójmiejskiej funkcjonuje 15 centrów handlowych. Ich łączna powierzchnia sięga 354,5 tys. mkw. W IV kwartale ubiegłego roku odbyło się otwarcie największej do tej pory galerii handlowej w Trójmieście – Galerii Bałtyckiej. Otwarto również hipermarket Auchan z galerią handlową w Rumi.
– Do końca 2009 roku wskaźnik powierzchni handlowej w tej nadmorskiej aglomeracji wzrośnie do 921 mkw. na 1 tys. mieszkańców i będzie wyższy od średniej dla dziesięciu największych miast Polski. Jednak w bieżącym roku spektakularnych otwarć nie będzie.
Przyrost powierzchni handlowej w Trójmieście w najbliższych latach będzie głównie wynikiem rozbudowy istniejących już obiektów. Jest to spowodowane przede wszystkim ograniczoną ilością działek przeznaczonych na handel wielkopowierzchniowy. Zatem istniejące obiekty chcą umocnić swoją pozycję na rynku, powiększając i ulepszając ofertę – mówi Dorota Lachowska.
Jakie więc inwestycje zwiększą trójmiejską podaż? Trwa budowa dwóch hipermarketów – Leclerc i Tesco, parku handlowego przy Fashion House Outlet Center oraz hipermarketu budowlanego Leroy Merlin. Rozbudowywane jest obecnie Wzgórze w Gdyni, gdzie powierzchnia najmu z 21 tys. mkw. ma wzrosnąć do 67 tys. mkw. Planowane jest również powiększenie gdyńskiego Klifa, który obecnie ma 22 tys. mkw. powierzchni najmu. Realizacja tych projektów zakończy się w 2009 roku – informuje Marta Augustyn, analityk z Jones Lang LaSalle.