Kryzys na rynku przyspieszył proces integracji środowiska najemców centrów handlowych. Już wcześniej narzekali na jednostronne zapisy w umowach dające przewagę właścicielom obiektów. Teraz zamierzają je zmienić.
– W ramach Polskiej Rady Centrów Handlowych powstał Retailers Club. W jego pracach wzięło udział wiele sieci detalicznych, nie tylko polskich. Pozwoliło to na zebranie najlepszych doświadczeń i praktyk stosowanych w relacjach wynajmujący – najemca w Europie i USA – mówi Paweł Korobacz, dyrektor Sieci Detalicznej YES Biżuteria. – Dla centrów handlowych to najemcy są klientami i warto im to przypominać – podkreśla.
[srodtytul]Problemy najemców...[/srodtytul]
Najemcy stworzyli katalog zapisów, które są ich zdaniem niedopuszczalne, bo dają przewagę deweloperowi czy innemu właścicielowi obiektu. Dają mu np. prawo wypowiedzenia umowy, gdy „działalność najemcy nie jest wystarczająco atrakcyjna”.
– Dla mnie jednak szczególnie rażące jest wyłączenie w umowach odpowiedzialności za szkody spowodowane przez „zaniedbania lub niedostatki w organizacji i zarządzaniu centrum handlowym” – mówi Paweł Korobacz. – Kto ma odpowiadać za te niedostatki, jeżeli nie profesjonalnie zarządzający centrami wynajmujący?