Reklama

Najemcy kontra właściciele

Powstaje kodeks dobrych praktyk (KDP), który ma dawać wytyczne do umów najmu, likwidując ich punkty zapalne. Tworzą go sieci handlowe i deweloperzy. Pokażą w październiku

Publikacja: 13.09.2010 03:04

Najemcy kontra właściciele

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Kryzys na rynku przyspieszył proces integracji środowiska najemców centrów handlowych. Już wcześniej narzekali na jednostronne zapisy w umowach dające przewagę właścicielom obiektów. Teraz zamierzają je zmienić.

– W ramach Polskiej Rady Centrów Handlowych powstał Retailers Club. W jego pracach wzięło udział wiele sieci detalicznych, nie tylko polskich. Pozwoliło to na zebranie najlepszych doświadczeń i praktyk stosowanych w relacjach wynajmujący – najemca w Europie i USA – mówi Paweł Korobacz, dyrektor Sieci Detalicznej YES Biżuteria. – Dla centrów handlowych to najemcy są klientami i warto im to przypominać – podkreśla.

[srodtytul]Problemy najemców...[/srodtytul]

Najemcy stworzyli katalog zapisów, które są ich zdaniem niedopuszczalne, bo dają przewagę deweloperowi czy innemu właścicielowi obiektu. Dają mu np. prawo wypowiedzenia umowy, gdy „działalność najemcy nie jest wystarczająco atrakcyjna”.

– Dla mnie jednak szczególnie rażące jest wyłączenie w umowach odpowiedzialności za szkody spowodowane przez „zaniedbania lub niedostatki w organizacji i zarządzaniu centrum handlowym” – mówi Paweł Korobacz. – Kto ma odpowiadać za te niedostatki, jeżeli nie profesjonalnie zarządzający centrami wynajmujący?

Reklama
Reklama

Zdaniem najemców także zapisy mówiące o możliwości arbitralnej zmiany miejsca sklepu są niedopuszczalne. – Strony przecież umówiły się co do wysokości czynszu za konkretny lokal. A taki zapis brzmi tak, jakby w umowie o sprzedaż mercedesa klasy C zawrzeć postanowienie uprawniające sprzedawcę do wydania kupującemu np. fiata pandy zamiast tego mercedesa – mówi dyrektor Sieci Detalicznej YES. – Właśnie po to tworzymy KDP, by wykluczyć możliwość relokacji najemcy w inne miejsce na podstawie arbitralnej decyzji, często bez zwrotu poniesionych nakładów adaptacyjnych, nie mówiąc o rekompensacie za utracone przyszłe zyski. KDP ma ucywilizować relacje wynajmujący – najemca.

[srodtytul]...i wynajmujących[/srodtytul]

W przygotowaniach KDP uczestniczą też – reprezentując stronę wynajmujących powierzchnie handlowe – m.in. Metro Group i firma Apsys.

Piotr Skoneczny, dyrektor ds. zarządzania nieruchomościami w Metro Group, mówi, że najemcy chcieliby mieć większą swobodę funkcjonowania w centrach handlowych, zbliżoną do tej, jaką mieliby we własnym sklepie.

– To jednak koliduje z obowiązkiem wynajmującego, który musi dbać o równowagę pomiędzy różnymi najemcami i ich ofertą – wyjaśnia Skoneczny.

Jego zdaniem wiele emocji budzą też kwestie związane z rozliczaniem kosztów utrzymania nieruchomości. – Najemcy starają się bowiem zagwarantować sobie nieprzekraczanie tych opłat powyżej pewnego sztywnego poziomu, który założyli w biznesplanie. Z kolei wynajmujący nie godzi się na ponoszenie ryzyka, że w przypadku wzrostu tych kosztów będzie musiał pokryć nadwyżkę z czynszu, ponieważ jest zobowiązany do przekazywania czynszu do podmiotu finansującego centrum, czyli banku – podkreśla Skoneczny.

Reklama
Reklama

Justyna Kur z firmy Apsys Polska przyznaje, że przez ostatnich dziesięć lat powstało w Polsce ponad 350 centrów handlowych, których właściciele stosują bardzo różne standardy. – A opracowanie kodeksu pozwoli na określenie dobrych praktyk w branży wartych naśladowania – uważa.

[wyimek]350 centrów handlowych o powierzchni min. 5 tys. mkw. i z min. dziesięcioma sklepami działa w Polsce[/wyimek]

Jak podaje PRCH, łącznie w pracach Retailers Club uczestniczyło ok. 100 sieci handlowych. Zapisy dotyczące umowy najmu zostaną zaprezentowane podczas spotkania Retail Horizons 12 – 13 października.

Prace nad kodeksem trwają w ramach Polskiej Rady Centrów Handlowych. Organizacja skupia blisko 140 firm i jest jednym z największych stowarzyszeń tego typu w Europie Środkowej i Wschodniej.

Działają w niej i najemcy (głównie sieciowi), i wynajmujący oraz zarządzający centrami handlowymi. W jej skład wchodzą firmy z branży deweloperskiej, handlowej, prawniczej, doradczej.

[ramka]OPINIA

Reklama
Reklama

[b]Piotr Szafarz, Kancelaria Prawnicza Salans[/b]

– Główny zarzut stawiany wynajmującym centra handlowe dotyczy braku dzielenia się ryzykiem gospodarczym z najemcą i jednostronności umów najmu. Trwa też dyskusja na temat transparentności w zarządzaniu obiektem. Należy jednak pamiętać, że obiekt handlowy jest najczęściej budowany w celu sprzedaży – jest produktem inwestycyjnym. Dlatego musi spełniać określone kryteria, bo w przeciwnym razie zagrożone są pieniądze inwestorów. Najemcy tracą też z pola widzenia fakt, że w momencie rozpoczęcia współpracy z wynajmującym ma on już za sobą wieloletni proces deweloperski, często obarczony ryzykiem, którego oczywiście najemcy z nim nie dzielą.[/ramka]

Kryzys na rynku przyspieszył proces integracji środowiska najemców centrów handlowych. Już wcześniej narzekali na jednostronne zapisy w umowach dające przewagę właścicielom obiektów. Teraz zamierzają je zmienić.

– W ramach Polskiej Rady Centrów Handlowych powstał Retailers Club. W jego pracach wzięło udział wiele sieci detalicznych, nie tylko polskich. Pozwoliło to na zebranie najlepszych doświadczeń i praktyk stosowanych w relacjach wynajmujący – najemca w Europie i USA – mówi Paweł Korobacz, dyrektor Sieci Detalicznej YES Biżuteria. – Dla centrów handlowych to najemcy są klientami i warto im to przypominać – podkreśla.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama