Serwis Nieruchomości „Rzeczpospolitej" razem z firmą doradczą Cushman & Wakefield (C&W) prowadzi akcję poradniczą dla osób, które szukają na rynku nieruchomości najlepszego miejsca na prowadzenie swojego biznesu. Czekamy na listy od czytelników, którzy poszukują biura, planują otworzyć punkt w centrum handlowym, wynająć magazyn. Spośród autorów nadesłanych listów nasi eksperci raz w miesiącu wybiorą osobę, z którą umówią się na indywidualną konsultację i przygotują dla niej poradę.
W tym miesiącu eksperci firmy C&W wybrali list pani Edyty (nazwisko do wiadomości redakcji). Nasza czytelniczka napisała, że jest zainteresowana wynajmem powierzchni biurowej w dobrym miejscu w Warszawie dla małej, dwuosobowej firmy. W biurze musiałoby się znajdować pomieszczenie do pracy oraz mały pokój gościnny.
Co poradził ekspert? Aleksandra Rafałowska, starszy negocjator w dziale powierzchni biurowych w firmie Cushman & Wakefield, spotkała się z czytelniczką w biurowcu Metropolitan. Zapropono- wała kilka rozwiązań.– Nieduża firma ma trzy główne możliwości: wynajem mieszkania przystosowanego do pracy biurowej, małego pomieszczenia w biurowcu lub tzw. biura serwisowanego – wyjaśniała Aleksandra Rafałowska. W przypadku pierwszego rozwiązania zaletą jest relatywnie niska cena czy możliwość krótkiego okresu najmu (np. rok, a nie trzy – pięć lat jak w przypadku biurowców). Wadą wynajmu mieszkania na cele biurowe może być jego niekorzystny wpływ na wizerunek firmy.
W drugim przypadku należy liczyć się z kosztami najmu powierzchni naliczanymi od faktycznie wynajętej liczby mkw. oraz kosztami serwisowymi związanymi z utrzymaniem budynku biurowego. Ceny najmu biur w Warszawie wynoszą 14 – 26,5 euro za mkw. miesięcznie.
Czytelniczkę zaciekawiła trzecia propozycja – biuro serwisowane. – To duża powierzchnia biurowa wynajęta przez operatora, następnie podzielona na pokoje i podnajmowana firmom o małych potrzebach powierzchniowych.