Konkurencja na rynku jest duża. – W trzecim kwartale tego roku w dalszym ciągu mieliśmy do czynienia z rynkiem najemcy, z odczuwalną presją na wysokość czynszów i wszelkiego rodzaju dodatkowe zachęty dla najemców. Dotyczyło to nie tylko dużych najemców, ale także tych mniejszych – opowiada Marta Machus-Burek, dyrektor ds. strategii handlowych w Dziale Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych w Colliers International.
Dodaje, że charakterystycznym zjawiskiem jest coraz większa polaryzacja centrów handlowych na rynkach lokalnych: dominujące centra stają się jeszcze bardziej atrakcyjne i mocniejsze, a pozostałe walczą o utrzymanie pozycji i poziomów najmu.
Francuzi już są, ?Czesi w drodze
W minionym kwartale zadebiutowały w Polsce francuskie marki Devred 1902, Sinequanone i Undiz oraz włoska sieć Eye Sport oraz Fullah Sugah z Grecji. Natomiast sektor zdrowie i uroda wzbogacił się o amerykańską markę Kiehl's Since 1851. Inna sieć z tej branży – Kiko Milano – wkrótce otworzy sklep w warszawskim centrum handlowym Arkadia. Z kolei Apple Shop uruchomił swój pierwszy w kraju tzw. bezpośredni sklep w Media Markt na Okęciu w Warszawie. Pierwsze samodzielne sklepy otworzyły niedawno – również w Arkadii – dotychczas duobrandowe Wrangler i Lee – podaje firma JLL.
– Sieci handlowe w Polsce są w dobrej kondycji, a kraj pozostaje atrakcyjnym rynkiem do ich dalszej ekspansji. Ostatnie trzy miesiące to okres dużej aktywności, zarówno pod względem wejść nowych sieci, jak i rozwoju tych już tu obecnych. Cały czas jednak jest to rozwój ostrożny i poparty bardzo szczegółową analizą rynku – podkreśla Marta Augustyn, dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL.
Dodaje, że najemcy są zainteresowani przede wszystkim obecnością w najlepszych obiektach handlowych, zlokalizowanych w głównych aglomeracjach, podczas gdy właściciele centrów gorzej postrzeganych przez rynek oraz tych w miastach o wysokim stopniu nasycenia powierzchnią handlową powinni być przygotowani na obniżki stawek czynszowych. Do rzadkości nie należą także wysokie oczekiwania najemców co do partycypacji właściciela w kosztach wykończenia lokali.