– Prywatnych inwestorów nie można zobowiązywać do poszerzenia drogi publicznej – tak wynika z najnowszych orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego w trzech wyrokach ze skarg kasacyjnych spółki KLA Investment w Krakowie i Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Spółka chciała wybudować trzy zespoły domów jednorodzinnych, po sześć budynków w każdym, z infrastrukturą towarzyszącą i zjazdami do drogi publicznej – ul. Pod Stokiem, do której przylegała 1,5-ha działka.
Prezydent Krakowa odmówił ustalenia warunków zabudowy. Powołał się na negatywną opinię Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Stwierdzała ona, że ulice Pod Stokiem i sąsiednia nie zapewnią bez rozbudowy bezpiecznej obsługi komunikacyjnej. Jezdnia szerokości 2,5–3 m jest za wąska i pojazdy nie będą mogły mijać się bezpiecznie. Inwestycja nie spełnia więc warunków określonych w art. 61 ust. 1 pkt 3 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ten przepis wymaga m.in., by teren inwestycji miał dostęp do drogi publicznej, a jego istniejące lub projektowane uzbrojenie było wystarczające. Z kolei art. 61 ust. 5 pozwala uznać takie uzbrojenie za wystarczające, jeśli wykona je inwestor. Mówiąc bez ogródek: spółka uzyska warunki zabudowy, gdy poszerzy i zmodernizuje ulicę.
Od wszystkich trzech decyzji prezydenta Krakowa spółka odwołała się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie. A gdy SKO zaakceptowało odmowne decyzje, złożyła skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.
WSA nie był zgodny w ich ocenie. Dwie skargi oddalił, uznając drogę publiczną za element uzbrojenia terenu inwestycji, a obecny układ komunikacyjny za uzbrojenie niewystarczające. Uwzględnił natomiast trzecią skargę i uchylił zaskarżone decyzje. Wyraził pogląd, że w pojęciu „uzbrojenie terenu" nie mieszczą się drogi publiczne mające obsługiwać komunikacyjnie zamierzoną inwestycję. Co za tym idzie, podstawą odmowy ustalenia warunków zabudowy nie może być ocena organu, że obsługa komunikacyjna jest niewystarczająca.
W rezultacie skargi kasacyjne złożyły i spółka, i SKO.