O wypełnionym po brzegi kalendarzu mówi Grażyna Grabowska, prezes Targów w Krakowie. Tylko od marca do końca czerwca zaplanowano kilkanaście imprez. Kolejne kilkanaście – na drugą połowę roku. To wydarzenia skierowane do wielu branż. Np. w kwietniu w Krakowie odbędą się Międzynarodowe Targi Stomatologiczne Krakdent. Także w kwietniu premierę będą miały Targi Łowiectwa i Wędkarstwa Hunt & Fish Expo.

– Przygotowujemy zarówno nasze autorskie targi, jak i imprezy klientów, którzy wynajmują EXPO Kraków – tłumaczy Grażyna Grabowska.

Offline i online

Targi w Krakowie organizują imprezy nie tylko w swoim obiekcie EXPO, ale też w innych miastach – np. w Warszawie i Bydgoszczy. Przykładowo w tym ostatnim mieście odbędą się Międzynarodowe Targi Kooperacyjne Przemysłu Narzędziowo-Przetwórczego Innoform.

– Planujemy też liczne webinary i konferencje online, które, jak pokazały ostatnie dwa lata, stały się ciekawym uzupełnieniem targów stacjonarnych – podkreśla Grażyna Grabowska.

Targi w Krakowie będą m.in. kontynuować cykl podcastów „Packaging Innovations. Rozmowy spakowane" o rynku opakowań. – Dzięki połączeniu działań offline i online utrzymujemy kontakt z poszczególnymi branżami przez 365 dni – mówi Grażyna Grabowska.

Prezes Targów w Krakowie zapewnia, że targi są bezpieczne. – Jedna z naszych imprez, która odbyła się w czasie pandemii, została okrzyknięta „najbezpieczniejszym miejscem w Polsce". Skrupulatnie przestrzegamy zasad bezpieczeństwa – podkreśla prezes Grabowska. – Dbamy o częstą dezynfekcję klamek, blatów, krzeseł. W licznych punktach na hali dostępne są podajniki do dezynfekcji rąk. Ogromna przestrzeń umożliwia zachowanie odpowiedniego dystansu między uczestnikami spotkań, a duża kubatura obiektu i zarządzenie systemem wentylacji zapewniają pracę w trybie stuprocentowej wymiany powietrza. Zarówno nasi pracownicy, jak i goście są zobowiązani do noszenia maseczek.

Pełen wydarzeń jest też kalendarz Grupy MTP. Są w nim m.in. imprezy targowe, które z powodu pandemii nie odbywały się przez dwa lata.

– To np. Poznań Motor Show, Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Medycznego Salmed czy Międzynarodowe Targi Zabezpieczeń Securex – wskazuje Filip Bittner, wiceprezes Grupy MTP. – Na 2022 rok zaplanowaliśmy prawie setkę imprez, w tym dwa nowe wydarzenia. W połowie maja odbędzie się H2 Poland – Środkowo-Europejskie Forum Technologii Wodorowych, a w październiku zapraszamy na Cleaning Expo. Zapowiedzią wiosny będą targi ogrodnicze Gardenia. Równolegle z nimi zapraszamy na wędkarskie targi Rybomania – wymienia.

W planach MTP są też Targi Polskich Win i Winnic – Wino, Euro Target Show – Targi Produktów Myśliwskich, Strzeleckich, Militarnych i Survivalowych, Expopower – Międzynarodowe Targi Energetyki czy przemysłowe targi ITM Industry Europe.

Autopromocja
Wyjątkowa okazja

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Z certyfikatem

Zdaniem Grażyny Grabowskiej największym wyzwaniem branży jest powrót do „normalności".

– Nie będzie to łatwe, gdyż z dnia na dzień zmieniają się wytyczne. W takich warunkach bardzo trudno jest cokolwiek planować. Imprez branżowych nie organizuje się z dnia na dzień. Potrzeba miesięcy – tłumaczy. – Dla nas bardzo ważna jest jakość, dlatego wkładamy dużo pracy w to, by targi były na jak najwyższym poziomie. Ostatnie dwa lata nauczyły nas jednak elastyczności, dlatego pewnie wkraczamy w 2022 r.

Filip Bittner ocenia, że od dwóch lat największym wyzwaniem dla branży jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa i komfortu wystawcom i gościom.

– Restrykcyjnie przestrzegamy rządowych wytycznych dotyczących organizacji targów, zgodnie z którymi na jedną osobę musi przypadać 15 mkw. przestrzeni. Do tego limitu nie wliczają się osoby zaszczepione – przypomina.

– Wiemy, ile osób możemy jednorazowo wpuścić na wydarzenie i nieustannie to monitorujemy: nasz system bardzo precyzyjnie zlicza osoby wchodzące i wychodzące, z podziałem na zaszczepione i niezaszczepione. Wszystkie osoby przebywające w pawilonach mają obowiązek zasłaniania nosa i ust, przypominają o tym ogłoszenia przy wejściu na targi i komunikaty z głośników. Dodatkowo, jako pierwszy organizator targów w Polsce, zdecydowaliśmy, że na imprezy o charakterze międzynarodowym, takie jak odbywające się w lutym targi Meble Polska, wstęp będzie możliwy tylko po okazaniu certyfikatu covidowego lub negatywnego wyniku testu na obecność wirusa – mówi Filip Bittner.

Restart i tarcze

Czy targi po pandemicznym trzęsieniu ziemi wychodzą na prostą? Krzysztof Szofer z Komitetu Obrony Branży Targowej podaje, że straty całej branży (m.in. firm produkujących stoiska targowe) wynoszą dziś ok. 3 mld zł. – Branża jest zdeterminowana, aby móc odrabiać straty. Jednak na przeszkodzie stoi głównie brak środków obrotowych na odbudowę firm – zaznacza Krzysztof Szofer.

– Wiele firm zaciągało zobowiązania w nadziei na pełen restart branży w styczniu 2022 r., a już przesuwane są imprezy planowane w Niemczech, Francji, Holandii czy Belgii. Musimy spłacać zobowiązania bez faktycznej możliwości zarobkowania, a np. w krajach zachodniej Europy firmy praktycznie natychmiast uzyskują państwową pomoc. W odróżnieniu od naszych przedsiębiorców – wiedzą tam, jakie podatki, i na jakich zasadach mają do zapłacenia. Aby przetrwać, potrzebujemy m.in. pomocy rządowej. Wciąż też czekamy na wytyczne dotyczące bezpiecznej organizacji imprez targowych – mówi Krzysztof Szofer.

– Innym problemem wymagającym rozwiązania jest błędny kod PKD. Informujemy o tym cały czas. Przez ten błąd wiele firm pracujących dla targów pozbawionych jest środków pomocowych z kilku edycji tarcz – dodaje.