Krajowa Rada Notarialna (KRN) poinformowała, że notariusze spełnili obowiązek nałożony na nich przez ustawodawcę i są gotowi uruchomić od 1 marca elektroniczny rejestr poświadczeń dziedziczenia. Pozwoli im to sporządzać i rejestrować dokumenty poświadczające dziedziczenie, które będą równoważne z sądowym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku.
[b]Spadkodawcę znajdziemy po nazwisku [/b]
Rejestr to elektroniczna baza, do której notariusze będą wpisywać informację o sporządzanych przez siebie poświadczeniach dziedziczenia. Każda osoba z dostępem do Internetu (KRN udostępni rejestr na swojej stronie www) będzie mogła przeglądać bazę i sprawdzić, w której kancelarii notarialnej sporządzono poświadczenie dziedziczenia spadku po wymienionym z nazwiska zmarłym, identyfikowanym poprzez numer PESEL. Nie dowie się jednak z rejestru, kto otrzymał spadek. Taką informację osoba, która wykaże swój interes prawny, uzyska tylko u notariusza.
- Rejestr spełnia wszystkie państwowe normy bezpieczeństwa. Dane do tego systemu będzie mógł wprowadzać tylko notariusz posługujący się kwalifikowanym podpisem elektronicznym - zapewnia Jacek Wojdyło, prezes KRN.
[b]W sądzie taniej, u notariusza - szybciej[/b]