Biuro na miarę dla czytelniczki

Mając niewielką firmę niełatwo znaleźć prestiżowe biuro na jej siedzibę w Warszawie. Czytelniczce pomógł nasz ekspert

Publikacja: 30.11.2011 14:36

Do dyspozycji najemców są tez części wspólne

Do dyspozycji najemców są tez części wspólne

Foto: REGUS

Serwis Nieruchomości „Rzeczpospolitej" razem z międzynarodową firmą doradczą Cushman & Wakefield (C & W) prowadzą akcję poradniczą dla osób, które szukają na rynku nieruchomości najlepszego miejsca na prowadzenie swojego biznesu. Podpowiadamy, jak rozmawiać z zarządcą budynku, negocjować wysokość czynszu i zapisy w umowie.

Czekamy na listy od czytelników, którzy poszukują nietypowego lub całkiem standardowego biura w atrakcyjnym miejscu, planują otworzyć punkt w centrum handlowym lub poszerzyć prowadzaną już działalność oraz wynająć magazyn w atrakcyjnej lokalizacji. (więcej szczegółów o akcji)

Spośród autorów nadesłanych listów nasi eksperci raz w miesiącu wybiorą osobę, z którą umówią się na indywidualną konsultację i przygotują dla niej poradę. Czekamy na listy: nieruchomosci@rp.pl

W tym miesiącu eksperci firmy C & W wybrali list pani Edyty (nazwisko do wiadomości redakcji).

Co planuje czytelniczka?

Nasza czytelniczka, pani Edyta, napisała:

„Jestem zainteresowana wynajmem powierzchni biurowej w dobrym miejscu w Warszawie, dla małej, dwuosobowej firmy. W biurze musiałoby się znajdować pomieszczenie do pracy oraz mały pokoik gościnny. Podstawowym kryterium są koszty, więc może być poza ścisłym centrum Warszawy. Chodzi jednak o w miarę prestiżową lokalizację."

Co poradził ekspert?

Aleksandra Rafałowska

, starszy negocjator w dziale powierzchni biurowych w firmie Cushman & Wakefield spotkała się z czytelniczką w biurowcu Metropolitan, przy placu Piłsudskiego w Warszawie. Zaproponowała kilka rozwiązań:

- Nieduża firma decydująca się na wynajem biura do prowadzenia swojej działalności gospodarczej ma trzy główne możliwości:

Wynajem mieszkania przystosowanego do pracy biurowej

Zaletami takiego rozwiązania jest relatywnie niska cena czy możliwość krótkiego okresu najmu (np. rok, a nie 3-5 lat, jak w przypadku biurowców). Wadą wynajmu mieszkania na cele biurowe może być jego niekorzystny wpływ na wizerunek firmy, jeżeli miejsce, w jakim znajduje się biuro, nie jest utrzymane w wysokim standardzie (powierzchnie wspólne, takie jak korytarze czy klatki schodowe, atria).

Wynajem małego biura w biurowcu

W tym przypadku należy liczyć się z kosztami najmu powierzchni naliczanymi od faktycznie wynajętej liczby metrów kwadratowych oraz kosztami serwisowymi związanymi z utrzymaniem budynku biurowego.

Ceny najmu biur w Warszawie zawierają się w granicach 14-26,5 euro za mkw. miesięcznie za wysokiej klasy biuro. Różnica w cenie wynika z lokalizacji (ścisłe centrum albo lokalizacje poza centralne). Dodatkowo płatne koszty serwisowe to około 20 zł za metr miesięcznie, również zależnie od budynku i lokalizacji.

Wynajem tzw. biura serwisowanego

Na warszawskim rynku działa kilku operatorów takich biur, w tym firmy lokalne i międzynarodowe. Biura serwisowane to duża powierzchnia biurowa wynajęta przez operatora, następnie podzielona na pokoje i podnajmowana firmom o małych potrzebach powierzchniowych.

Zaletą takiego rozwiązania jest prestiżowa lokalizacja, wysokiej klasy wyposażone biuro, infrastruktura, taka jak sale konferencyjne, wyposażona kuchnia, recepcja. Koszty są relatywnie wysokie, ok. 1.000-1.500 EUR za biuro dwuosobowe w dobrej lokalizacji, ale za taką cenę najemca otrzymuje małe biuro w budynku, w którym, ze względu na małą powierzchnię, sam nie mógłby podpisać umowy najmu z właścicielem obiektu. Zaletą jest również możliwość podpisania umowy na krótki okres.

Co na to czytelniczka?

- Na początku byłam nastawiona raczej na wynajem niewielkiego mieszkania, w którym można prowadzić działalność doradczą i udzielać porad. Najważniejsze były dla mnie koszty, więc brałam pod uwagę nawet peryferyjne lokalizacje. Po spotkaniu  z ekspertem moje nastawienie się zmieniło – podsumowuje rozmowę z doradcą pani Edyta. - Eksperci zaproponowali mi kilka wariantów wynajmu biura. Wyjaśnili, że mogę wynająć np. tylko jeden pokój w biurowcu, co jak na moje potrzeby jest zupełnie wystarczające. Co więcej, pokazano mi takie powierzchnie w jednym z warszawskich budynków. Wiem już jak wygląda i na czym polega tzw. biuro serwisowane.

Z całą pewnością to lepsze rozwiązanie – przede wszystkim ze względów prestiżowych - niż wynajem mieszkania np. w kamienicy.

Budowanie prestiżu firmy jest na pewno łatwiejsze, kiedy można zaprosić klienta do ekskluzywnego biurowca w dobrej lokalizacji, a nie do mieszkania w bloku z sypiącą się elewacją.

Po drugie, mając lokalik w biurowcu, ma się też kontakt z ludźmi, co nie jest bez znaczenia. Na pewno rozważę taką możliwość, tym bardziej, że koszty wynajmu małego pokoju w biurowcu nie są sporo wyższe od wynajmu mieszkania - ocenia pani Edyta.

Życzymy czytelnicze, aby znalazła prestiżowe biuro w dobrej lokalizacji, z korzystną umową najmu.

Nieruchomości
Barometr cen mieszkań. Wzrosty cen wyhamowały
Nieruchomości
Koniec spowolnienia sprzedaży mieszkań? Znamy wyniki deweloperów z giełdy
Nieruchomości
Nadszedł czas kupującego. Ceny mieszkań do negocjacji
Nieruchomości
Reforma planistyczna a rynek gruntów inwestycyjnych
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Nieruchomości
Tak deweloperzy wyceniali mieszkania w kwietniu
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne